« go back

Can I attend my daughter’s musical production during the year of Aveilus?

 

Question:

Can I attend my daughter’s school performance which will include choir, song and dance with music during the year of Aveilus for my father?

 

Answer:

You may attend to watch your daughter performing. However, you should be wearing headphones throughout. Despite the fact that you won’t be able to hear her sing, she will feel your support and the encouragement of your presence.

 

Sources:

עיקר האיסור בכאן משום כלי זמר. ובאופן שבפנים לית לן בה.

ואף שיש מקום לאסור לראות הריקודים, ודומה במקצת למזמוטי חו״כ, ראה רמ״א יו״ד שצא, ג – התם  שאני שי״ב משום שמחה ממש. וכבר כתב בשו״ת כפי אהרן נב, שאין לדמות שאר ענינים למזמוטי חו״כ, שהוא מיני שחוק שמשחקין לפניהם (פירש״י ותוס׳ חגיגה יד, ב) – שי״ל דדוקא לפני חו״כ שהיא שמחה יתירה אסור, עיי״ש.

ונדו״ד לא גרע מההיתר לזמר לצורך פרנסתו. וה״ה לצורך הילדים, והיינו רביתייהו. ומצינו בכיו״ב בשו״ת אג״מ יו״ד ב, קסט, ועוד שם קעא, ושם או״ח ד, מ, טז שהתיר אפילו להשתתף בחתונות תוך שבעה, דצער גדול כזה שלא להיות על חופת בתו ובנו עדיף הוא מהפסד ממון, ואין לך דבר האבד גדול מזה, וגם משום צער החתן וכלה. והתיר גם לשמוע כלי זמר, לפי שהחתן והכלה אין צריכים למעט שמחתם, וגם לא ניתוסף לאב שמחה יותר במה שינגנו מבעצם החתונה שרק מזה משמח. ואף שיש לחלק, וגם דבריו אינם מוסכמים, ורבו החולקים – הרי לאידך גיסא כאן עדיף טפי שאינו תוך שבעה, ואינה סעודה שי״ב שמחה כחתונה. וכמו שהתירו להורים וזקנים להשתתף בשאר שמחות תוך יב״ח. וכדברי מהרשד״ם יו״ד רב, אפילו לגבי חתונה, שמותר לקרוביו של החו״כ להשתתף אחר שלשים כיון שיצטערו.  ולב יודע כמה צער לבנות כשאין הוריהם משתתפים, וגודל התועלת בקירוב לב בנות על אמותם, ואין הצער שוה בנזק נפשם של הילדים, כידוע לכל. וכש״כ שיעידון יגידון ההורים שבאמת אי״ז שמחה להם, אלא כעול על צואריהם. וגם הוא לש״ש, ע״ד משיא יתום ויתומה לצורך מצוה, שהוא משום חינוך הבנות. וע״ד שהתירו בכ״מ סעודת מרעות כמלוה מלכה והתוועדות חסידים כשהוא לש״ש לצורך מצוה והתעוררות – ראה מנחת שמואל מו״ק כב, ב. ובפרט באופן שבפנים, דאיכא היכרא שאינה משתתפת באופן הרגיל.

ויש לצרף סברת מהרם שיק יו״ד שסח, שלא אסרו שמחה רק במכוון לשמחה, משא״כ בלומד אומנות שבעבודתו טרוד ואינו מכוון כי אם לידע האומנות דהוי דבר שאינו מתכוון, ובהנאה ל”ש פס”ר, ועוד שמקרא מלא נאמר במשלי ושר בשירים על לב רע, דאדרבה מכאיב ומצער לי’, וכ”ש למ”ד דבדרבנן אפי’ פס”ר שרי. ואף שבסו״ד לא ניחא לי׳ להתיר מה״ט, חזי לאצטרופי לכל הנ״ל. ועוד שסו״ס התיר שם לבעלי אומנות משום פרנסתם, ואפי׳ ללמוד לנגן עבור פרנסה. והה״נ בנדו״ז שהוא לצורך חינוך הבנות.

וישב מצרף ומטהר, שבד״כ בנדו״ז שרים שירים המשברים לבו של אדם שהתיר בכעי״ז בשו״ת מהרם שיק. ובפרט, שבההיתר שבפנים אין כאן שמיעת כלי זמר כלל. ועיקר האיסור לראות מזמוטיהם מעיקרא אינו ברור כלל, ואין לנו להחמיר בכגון דא. והלכה כדברי המיקל באבל. וכן שמעתי מכמה רבנים דפקיע שמייהו שהורו כעי״ז.

 

 

#13131