May a men’s Mikvah be heated to the regular temperature during the nine days/week of Tisha B’Av?

 

The common custom is to keep the Mikva at regular temperature or close to that temperature (not to deter anyone from using it), but not to be in the water longer than needed.

 

Sources:

ובמכ״ש משבת קודש, דחמיר טפי מת״ב, שהוא מדינא, ונהגו להקל, וכתבו הפוסקים כמה טעמים בישוב המנהג. וק״ו בנדו״ד שכל שהיא למצוה ואינו מכוון לתענוג שרי. ולא גרע מרחיצה לרפואה (ראה שו״ת משפטיך ליעקב או״ח י). ואף שבנדו״ד ברפואת הנפש א״צ בחמין דוקא –  כיון שבצוננים, ואפילו בפושרים קצת – והארכנו במק״א בגדר פושרין לענין רחיצה מר״ח אב – נמנעים מלטבול, הרי ג״ז בכלל. וגם בהפס״ט אפשר בצונן והותר גם בחמין. וכמו שבטבילת מצוה של הנשים שהתירו בחמין, וגם החפיפה עושים בחמין, כמפורש בפוסקים (וברוקח כתב שתעשה בפושרין), שכל שאין כוונתו לתענוג הותר גם בחמין.

ולהעיר מסברא דאמרינן מללה״נ גם במנהג. וכן נקט בשו״ת אג״מ או״ח א, קכו לענין טבילת הנשים בשבת, שמותר להן לטבול כל סך הטבילות שנוהגות בחול, עיי״ש בסו״ד. (וע״ד תק״ש באסוה״נ בק׳ קולות דר״ה, או באלול. וכעי״ז הקשה בר״ן ר״ה כח, א, על דעת בעה״מ שבדרבנן ל״א מללה״נ. אבל ראה פמ״ג רצז במ״ז ג. ובפמ״ג או״ח קעא א״א א י״ל שהוא משום מצות שמחת חו״כ, אף שהוא קודם החתונה. ואולי מיירי בשבעת ימי המשתה. וראה שו״ת כת״ס קעז, שנסתפק. וראה מנח״א ג, כז. ודנו בזה לענין ערבה שבלולב למנהג נביאים דהושע״ר – ראה א״א מבוטשאטש תרסד. שו״ת דעת כהן כו.  ובשו״ת ציץ הקדש ב, מז – לענין הידור מצוה. וראה בית מתתיהו ב, א, י).

וכ״מ בישועו״י סוסי׳ תקנא לענין בע״ק. וכ״כ בד״מ החדש תולדות מהר״ם שיק ע׳ כח לענין טבילת ע״ש. וכ״כ בשו״ת יבי״א א, לח. וראה שו״ת שבה”ל ז, עז. משפטיך ליעקב סי’ מ. צי”א יא, נז. ושם: ומעניין הדבר שגם הערוה”ש בסי’ תקנ”א סעי’ ל”ה פוסק נמי דההולך בבקר קודם התפלה למקוה מותר אפילו בעט”ב דאין זה רחיצה אלא טבילת טהרה ע”ש. ומשמע בכל הלין פוסקים דמיירו אפי’ בחמין דמאי שנא. אבל ראה תוספת חיים קלג, לז. כה”ח תקנא, קצ. משנ״ב תקנא בשעה״צ צח. וגם לדידהו, כשאא״פ בצונן מותר בחמין.

אבל אין לשהות במים החמים, ועדמש״כ בשו״ת אבנ״ז או״ח ב, תקכו, לענין שבת. וכן בשו״ת מהרש״ג ב, קכז, ב – לענין טבילת נשים בש״ק. וראה שו״ת תשוה״נ ב, רסג שהטתר לחמם קצת אבל לא בחמין ממש להתענג.

 

 

#15900