What Bracha does one recite when winning the Lotto?
What Brocho one makes when winning the “Lotto” – שהחיינו or הטוב והמיטיב?
שהחיינו
Does it make a difference if it’s the only ticket won or there are a few winning tickets?
No.
If it’s the only winning ticket, but the ticket was bought by a group (or being split to a group), which Brocho is recited?
If so, then הטוב והמטיב.
If the ticket is a sole winner, is a spouse considered for to say הטוב והמיטיב?
No, unless they own the money jointly.
When does the ברכה have to be recited, at finding out the news or when the actual funds are received?
At finding out the news.
What about saying תחנון, for the winner, the entire מנין of the winner, and when?
Regular תחנון.
Sources:
שהחיינו – ע״פ סדר ברה״נ יב, י.
בירושה ביחד – וה״ה בנשתתפו ביחד – ראה לוח ברה״נ יא, כד.
כשיש לו אשה:
ראה מג״א רכא, א ״מדוע דחק בגמרא הו״ל לשנויי כגון דאיכא אשה ובנים. אלא על כרחך לא מהני שהרי אין להם חלק בשדה ושמא לא יתן להם כלום מפירותי׳ משא״כ בנולד בן דיש להם חלק בולד ויש להם הנאה שהם משתמשים בו מיד״. ובשו”ת הלק”ט א, קצו: “נראה דלא סגי בשותפות אשתו ובניו לגבי גשמים, שהשדה היא שלו וכל הטובה היא לו לבדו אלא שאחר כך מאכילם, ולא דמי ליין שהטובה לכולם בבת אחת. וכן יש לדקדק מירושה שכתוב בגמרא אחים ולא אישה ובנים”. וכ״כ בקיצור שו״ע סא, י. כה”ח רכא, יא. ברכת הבית כג, יט.
וי״א שבנשוי מברך הטוב והמטיב. וכ”כ בא”ר רכא, ג. מור וקציעה רכג. שעה”צ רכא, ב.
ואף שאין לנו הכרעה ברורה בדעת אדה״ז, הדברים נראים יותר שאין אשתו נחשבת כשותפות, ראה לוח ברה״נ יא, יז. שם ל. שם יב. ואף שבסברה״נ השמיט כמה פרטים מהנ״ל, י״ל שבסברה״נ קיצר בהבאת הטעמים, אבל הביא עיקרי הדינים הנזכרים. ואיך שיהי׳, במקום ספק עדיף לברך שהחיינו – ראה סדר ברה״נ שם ג.
#1566