Someone new walked into the Chabad house, he claims he is Jewish, can we count him for Minyan?

 

Question:

If someone says his mother is Jewish, do we believe him? What’s the rule? How far back do we look? And can he be part of the Minyan?

 

Answer:

In regards to minyan and an aliya, you can trust him. In regards to marriage, that would be determined by the mesader kedushin.

See here as well:

Halacha2go.com #647: “Of course I’m Jewish—my grandmother spoke Yiddish!” מ”מ

 

Sources:

ראה הנסמן שם במקורות ועיונים. והיינו, שרק לענין יוחסין עשו מעלה. ובסגנון אחר שבידו לא מהני לדבר שבערוה. ובנוסף להנסמן שם, ראה בשו”ת משנה הלכות ח”ט סי’ תיב לענין ללמדו תורה. וע”ש חלק יב סימן רסז-רסח. חלק יד סימן יג. וראה קובץ תשובות (להגריש״א) ח״א אבה”ע סימן קלג, ה. ונראה שהחמיר בשאר מילי. וצ״ע. וכבר העיר בזה ידידנו הגרלוי״צ ראסקין בספרו נתיבים בשדה השליחות ח״ב ס״ה ס״ד. וראה ברכת אברהם יבמות מז, א.

לענין נשואין ויהדותו בכלל – ראה נוסף להנסמן אצלנו שם, טור אה”ע סי’ ב, שו”ע שם, ובב”ש שם שמחמיר במי שאינו ידוע שמא ממזר, ובבית מאיר שם שמנהגינו שאין בודקין כלל. וראה טור יו”ד סי’ רס”ח בהל’ גירות, ובב”ח שם מסמ”ג דמעשים בכל יום שאורחים באים וכו’.

וראה שו”ת האלף לך שלמה אה”ע סי’ ט”ו שמנהגנו שאין חוקרין כלל. ובבית הלל אה”ע שם שכן נהגו בזמנו ומקומו לבדוק.

וראה שו”ת בנין צבי ח”ב סל”ו-ל”ז, שו”ת יביע אומר ח”ז אה”ע סי’ א, שו”ת אג”מ אבן העזר ח”א סי’ ו, קובץ תשובות אלישיב ח”א סי’ קמז, משפט הכתובה (בר שלום) ח”ב פרק ט”ו אות ב.

 

 

#15489