Must Melava Malka be eaten before Chatzos Halayla or is it just as good to do it after?

 

One should eat Melava Malka as close as possible to Shabbos and avoid other activities till eating Melava Malka. Preferably it should at least be before Chatzos.

If one did not eat Melava Malka before Chatzos, they should eat after Chatzos.

 

Sources:

בפע״ח יח, כד שראוי לא לעסוק במלאכה שאינה או״נ או בתורה עד אחר סעודה דמו״ש.  וכ״ה במ״ח: קודם שיעשה מלאכה או שילמוד.  ובנגיד ומצוה. שו״ע האריז״ל הבדלה ב. ועוד. (ולהעיר שיש שהביאו רק ע״ד מלאכה ולא לימוד התורה. ובזכל״א ע׳ רמב, הובא בבאר יעקב קרויזר ש, א: מלאכה או סחורה. אבל ראה בירור הלכה זילבר כאו – ע׳ רמג). והובא בנז״ש על אתר בשם כוונות האר״י, ושיש לסעוד תיכף סמוך להבדלה. וכ״ה במח״ב ש, בשם גורי האר״י, והעתיק שם מספר כוונות ישן. והו״ד בשע״ת ש, א. ובחסל״א ש, א: הטוב טוב שתיכף שהבדיל לא יתעסק בשום מלאכה ואפי׳ ללמוד וכו׳ עד שיקיים מצות סעודה רביעית. ובקיצור של״ה דיני מו״ש, שמי שי״ב יר״ש אסור להתעסק במלאכה ואפי׳ בד״ת עד אחר הסעודה. (ולשון איסור דנקט, היינו רק למי שי״ב יר״ש, ולכאו׳ לאו דוקא הוא. ובקמח סולת פג, ב נקט נמי לישנא דאיסורא).

אבל במקו״ח דמלאכה קבועה לא ירגיל עצמו. ובסידור יעב״ץ מחיצה ד, והובא בפת״ע ש, א ובתהל״ד שם, שמשעת ההכנה והזמנה לסעודה נחשבת הסעודה ללויית המלכה, (עיי״ש שלעשיית ובישול העגל ולאפיית פת חמה יצטרך יותר משעה אחת, אףשאחר עבור שעה חלף הלך לו קדושת שבת. ואם נאמר שכוונתו שעה כפשוטה, יש להעיר מפע״ח שם שהסמיך לזה שתהא בשעה ל״א מחצות היום בע״ש. וכ״ה במג״ע ואתחנןד״ה אשר מי קל בשו״א. אבל לפמש״כ בשעה״כ שתוס״ש מתחיל מתחילת שעה ששית אין החשבון עולה יפה. וראה בדברי שלום אפגין ש, ליישב שדרוש זה מזולתו ולא מהרח״ו), ועכ״פ צריך לתכפה אל השבת כל מה שיוכל ולכן אל יעסוק במלאכה קבועה וכו׳. ושם מחיצה ג, חילק בין קיפול הטלית לגימור כלים. וראה גם כה״ח פלאגי לא, נט שהב״ד, וסיים שהכל לפי האוכל ובשולו. ובמשנ”ב סימן ש, סק”ב, שטוב להקדימה שתהא סמוכה ליצאת שבת, ומי שאינו תאב לאכול עדיין מהנכון שלא יעסוק במלאכת קבע עכ״פ. וראה שם בשעה״צ ה. וראה קצוה״ש ק בבדה״ש ח.

אבל ראה מנחת שבת צו, לא שלא נהגו כן ליזהר מלעסוק בתורה קודם סעודת מו״ש. וראה גם שו״ת אז״נ ט, יו, ב.

וראה שו״ת תורה לשמה עט, שאין מצוה בחסידות זו לא לעשות מלאכה עד אחר סעודה רביעית, מינו אפשר שיש בזה קצת מן הקצת מצוה בזה והנוהג בזה אין מזניחין אותו. אבל התם קאי עלה מחמת איסור מלאכה, ולא מחמת היסח הדעת משבת. (והו״ע הביא זהירות זו בבא״ח ש״ב ויצא כז). ונפק״מ במלאכה ארעית כנ״ל.

וכמובן באינו יכול לישב בסעודה לפי שאינו תאב – יעסוק בתורה. ולא קיימא לשאלה. וראה גם ישועות חכמה צו. אז״נ הנ״ל.

והנה, יש שכתבו שאחר ד״ש בלילה לא יצא יד״ח – יסוש״ה ח, יב. ארחות יושר מולכו. בית מנוחה. קמח סולת שם. כה״ח פלאגי שם. ובספרו רוח חיים ש. והב״ד יסוש״ה בתהל״ד ש. מנח״ש שם. ועוד. וראה מש״כ ליישב בדוחק בשו״ת תשוה״נ א, רסז. אבל בחסל״א שם שנהי שהטוב טוב שתיכף כשהבדיל לא יתעסק וכו׳ כנ״ל, אם לא יוכל יקיימה כשיוכל וכל הלילה זמנה, וטוב שלא לאחרה משליש הלילה. ותוספת מע״ר לט, שקיימה פעם לפני עלוה״ש. וראה גם במקו״ח הנ״ל להדיא לקיימה אחר חצות. ובהגהות שמן ששון על שעה״כ סא, א שזמנה כל הלילה.

ובבא״ח שם, שד׳ שעות רק למצוה מן המובחר, ואם נאנס יכול לאחר עד חצות, שבשעה״כ כתב שאין קדושת שבת הולכת עד חצות. והב״ד בכה״ח ש, יד. וכ״ה במשנ״ב שם.

אבל בחזו״ע שבת ב דיני סעודה רביעית ע׳ תמח, ובספרו יבי״א ט, קח,  כתב להוכיח משעה״כ גופא שהקדושה נמשכת כל הלילה, ושבשעה״כ ה״ר מסעודה רביעית. ועו״ש מס׳ צמח דוד ויקהל (רב, ב) ששבת תופסת לילו עמו. והיינו כל הלילה. וראה גם הגהות אבן חי לבא״ח שם. יצחק ירנן ז, לא. אלישיב הכהן ב, לג. ובקצוה״ש שם שהיו אוכלים מלוה מלכה אחר סליחות בחצות.

ובחק לישראל וועלץ בהוספות ומלואים ד, שבשתה חמין אחר הבדלה יכול לאחר סעודתו.

 

Are there Chabad Minhagim associated with Melava Malka?

There are no specific Chabad Minhogim associated with Melava Malka. It is recorded that the Rebbe would be Makpid to wash for this Meal. It is not our Minhag to recite the Piutim and Zemiros for Melava Malka.

See more on Melava Malka in the following links:

When is one supposed to light the candles on Motzoei Shabbos?

Tablecloth for Melaveh Malkah

 

 

#15071