Tablecloth for Melava Malka

 

Question:

Is there an inyan to leave the Shabbos tablecloth on Motzaei Shabbos? My wife wants the house to be cleaned and she prefers the (fresh) weekday tablecloth, but I always feel a little uncomfortable taking off the Shabbos one so soon. (Is it like Shabbos clothes?)

 

Answer:

Preferably, one should remove the Shabbos tablecloth after Havdalah and then place a new one for Melave Malka. This new one should be respectable. It’s questionable whether one should ideally avoid using a tablecloth that is ordinarily used for weekday meals.

Many, however, are accustomed to leave the Shabbos tablecloth on for the Melave Malka. This is okay as long as some type of act of preparing the table for the Melava Malka has been done.

Both approaches are acceptable, as long as one’s ultimate intention is to increase the honor of Shabbos.

Of course, one can choose to accommodate both approaches, by putting on a new plastic for the Melave Malka tablecloth on top of the Shabbos linen cloth (even if he doesn’t usually use a plastic on Shabbos).

In your specific case, I’d recommend doing the way your wife desires, for Shalom Bayis purposes.

 

Sources:

פשטות הל׳ לסדר שולחנו בפריסת מפה – ט״ז ש, א. אדה״ז שם א. ועוד – היינו במפה חדשה דוקא, ולא בהשארת מפה הישנה. והרי עיקר הענין לעשות הכנה בסידור השולחן (וראה לקו”ש לו ע’ 71 הע’ 18). וי״א שההכנה צ״ל ע״י בעה״ב בעצמו – פתה״ד ש, ג. ומה שמשאיר שולחנו ערוך כל השבת, כברמ״א רסב, א – היינו רק עד אחר הבדלה, כמ״ש בא״ר שם ג, והביאו במשנ״ב שם ד, ומקורו מהאגודה שבת פט״ז, קמד, כמ״ש בשעה״צ. ובשש״כ ב, מב, נה ובהע׳ רא, העתיק מהמשנ״ב שלא כדת שצ״ל עד אחרי מלוה מלכה. ואינו.

אבל באגודה גופא סמכי׳ לדין סידור שולחנו במוצ״ש. והדברים תמוהים. וביד יוסף ראזענבערג ש, ברביד הזהב א, פי׳ דס״ל להאגודה שיוצא מלוה מלכה בכוס הבדלה, עיי״ש. (ולהעיר גם מא״א מבוטשאטש תנינא ש, שיש בשתיית יין הבדלה כדי סמיכה למלוה מלוה). ובפשטות י״ל, דאזיל האגודה בשי׳ שסמכו לצאת על סעודה שלישית שנמשכת עד הלילה. ואולי כוונתו להיפך ממש, שמשו״ה נהגו לערוך השולחן רק עד אחר הבדלה, בכדי שיכול לסדר שולחנו במוצ״ש. וג״ז צ״ע בלשונו. ועכ״פ, לא מצינו בשום מקום להשאיר מפת השולחן עד אחר מלוה מלכה. ואדרבה. ודלא כבירור הלכה זילבר או״ח ש – ע׳ קנו.

ואולי י״ל עוד שפריסת מפה נחשבת בהתחלת סעודה חדשה, ובדייקא עדיף הכי, לרמז שמתחיל סעודה חדשה לכבוד שבת.

וכנראה אינו דומה לבגדי שבת, שבכ״מ נהגו לא להחליפם עד אחרי מלוה מלכה. ועצ״ע קצת, אם מפת חול הוא לכבוד השבת.

ואפשר לקיים שניהם להוריד מפת הניילון מעל מפת שבת ולהניח חדשה.

אבל בגוף הענין, דוגמא נקטי׳ וכלשונו ״כגון פריסת מפה וכיו״ב״, וגם בשאר הכנה סגי, וכגון לנקות השולחן משירי שבת וכיו״ב. ואיך שיעשה טוב, אם הכוונה להרבות בכבוד השבת. וכל הלבבות דורש ה׳.

 

 

#14909