Eating Before Counting Sefira
Question:
Is there a problem to begin the Shabbos meal before counting Sefira?
Answer:
Indeed this is a problem. This applies Friday night and during the week as well.
One may not start a meal half an hour before the time of sefira, i.e., half an hour before sunset. It is only permissible to do so if there is someone who is not eating who will remind everyone about sefira. Some say even that is not sufficient.
It should be noted that despite the fact that there are those who say that according to kabalah one should count sefira after the seder, the Alter Rebbe was not in favor of this, aside for the halacha against eating before sefira, due to the concern that one might forget to count altogether.
Similar Question:
Sources:
אדה״ז תפט, יז. סידור סדר ספה״ע.
והנה, משמעות אדה״ז שם כבמג״א שם יא, שקריאת השמש מהני רק אם קורא כשהגיע זמנה. וראה גם משנ”ב שם סקכ”ג. ובמק״א – בלוח לחנוכה – הערנו שיל”פ כן גם בכוונת אדה”ז בקו”א סתל”א סק”ג במש”כ “וצריך לחלק”. וכתבנו שם להעיר ממשנ”ב סרל”ה סקי”ח. וכ”מ במג”א שם סק”ח. סתרנ”ב סק”ז בשם הגהות חת”ס. סרנ”א סק”ז. וכתבנו די”ל דשאני ספה”ע שמצותו בתחילת זמנו. ושם הצבנו ציונים לשו”ת אג”מ או”ח ח”ד סצ”ט סק”א. שיעורי הגריש”א ברכות ד, ב (ע’ כג) ובהערת המו”ל. אשרי האיש פס”ד ס”ה. שו”ת אז”נ ח”ו סנ”ב. שלמי מועד ספה”ע ספ”ד בתחילתו. שו”ת תשוה”נ ח”א או”ח ספ”ו. ועוד. ובסיומא דהאי פיסקא, עמדנו בזה, שיש לחלק בכ”ז בין קריאת השמש לשומר מיוחד, שיש בזה מה שאין בזה, לכאן ולכאן, ששומר מיוחד עדיף שבודאי ישמע ויזכור (ראה חוט שני שבת ח”ד ענינים שונים ע’ שעו), ולאידך שמש עדיף שאומנותו בכך ול”ח דילמא אתי למיפשע. ועוד ועיקר שבמציאות אין השמש קורא אחרי הזמן. וכ”מ קצת בל’ אדה”ז סתפ”ט שם. וראה בדברינו לשם.
כן להעיר שיש להקדים ספה״ע לקידוש היום, לפי שי״א שספה״ע מה״ת – ראה פמ״ג תפט בא״א טו. דע״ת שם. ורק בביהכ״נ מקדימים קידוש דעיולי יומא עדיף. וראה מג״א יד. מחה״ש שם. ומשמע שבבית שאני משום שכבר קידש בביהכ״נ וגם משום איסור אכילה. ונפק״מ, במקום שאין מקדשים בביהכ״נ או במקום שיש שומר. ולכאו׳ בנדון דתרוויהו איתנהו צ״ע מה שנוהגים שסופרים לפני קידוש. וראה ערוה״ש תפט, יב. וכש״כ למ״ד שקידוש תדיר – ראה לבוש תפט, ט. אורח אביעזרי שם ובהערת המהדיר.
אגב, בשו״ע אדה״ז תפט, יז שבהתחיל הסעודה לאחר שהגיע זמן הספירה צריך להפסיק. והעיר ח״א שלהטעם שכתב לפי שספה״ע מה״ת, א״כ א״צ להפסיק רק בצאה״כ. שהרי מה שמותר לספור ביה״ש הוא רק למ״ד שספה״ע בזה״ז דרבנן (שם יב). אלא שדוחק גדול לומר כן, שהרי מפורש כת״ש שהאיסור הוא ״ח״ש קודם זמן הספירה״, ומפרש לה ״דהיינו ח״ש קודם ביה״ש״, ולא מסתבר כלל שבהמשך כשכתב דין ״התחיל הסעודה לאחר שהגיע זמן הספירה״ שינה טעמו ומיירי בצאה״כ. ומסתבר שאף שלדידהו הספירה רק מצאה״כ, החומרא להפסיק בדבר שאי״ב טורח הוא רק בעצם הענין לספור, אבל הוא מזמן הספירה לדידן, דהיינו בביה״ש.
#14486