Sofek by Chometz After Pesach

 

Question:

I saw the Rav briefly touched upon this in a Hebrew teshuva, but I wanted more clarification in relation to a practical question.

If someone bought a box of cheerios on 4/15/21 in a store that is owned by a Jew and the chometz was not sold and the community waits another week to buy chometz there. Is this considered a sofek that would allow benefiting from this chometz by giving it as a gift to a goy, or giving it to an animal? If not, can one return it to the store and get a refund?

 

Answer:

One may benefit from it, but not eat. You may not return it to the store.

 

Sources:

אין לומר שהוא ספק חמץ שהרי שבולת שועל וכדומה נלתת במים. ולא זו בלבד אלא נשרה עד שנתבקע. ובלא״ה כתבו כמה לאסור כיון שהספק נולד כבר בפסח – שאילת שלום טויבש תנינא נא. (אבל שם התיר כיון שהוא חשש בעלמא). וכ״כ מהרם שיק רטו.

והנה לכאו׳ פשוט שאין מקום לצרף לספק שמא מכר חמצו כיון שחשוד בכך, והרי איתחזק איסורא – ראה קיצור שו״ע קיד, ג. פמ״ג תמח במ״ז ד ד״ה ומש״כ. וראה ש״ך יו״ד קי כללי ס״ס כ. נקוה״כ שם. וכ״כ כעי״ז בחמץ שספק אם הי׳ שייך לישראל או לגוי, שיש חזקת איסור – עונג יו״ט לז. אבל ראה בסו״ד שדחה. ולמעשה קייל״ן להתיר בהנאה בכה״ג. אמנם, ראה חי׳ ר׳ ארי׳ ליב מאלין א, י ד״ה והנראה, שי״ל שהוא איסור מחודש אחה״פ ולפ״ז ליכא חזקת איסור. וכ״ה כבר כעי״ז בשו״ת בית אפרים או״ח מא, שאינו ספק דאורייתא שנתגלגל לדרבנן לפי שהוא איסור חדש. ובשו״ת תועפות ראם או״ח מז שאינו ספק המתגלגל כיון שהספק הוא בענין אחר. וי״ל ע״ד שני גופים. ויש שכתבו שבכל ספק קנס אין לך בו אלא חידושו, ובכגון דא לא החמירו בספק שנתגלגל – ראה שד״ח חמץ ומצה ח, ל בשם הרב זכרון צבי מנחם י. חיים של שלום נח.

ולדבריהם הה״נ בספק הנ״ל אם נתחמץ שי״ל כן. ודלא כנ״ל. ועכ״פ הסכמת הפוסקים  שבחשוד לא סמכו לצרף ד״ז להספק.

אבל יש לצרף שיתכן שהרבנים מוכרים חמצם מדין זכין. וגם ספק שמא נקנה אחר הפסח – ראה תמח במ״ז ד ד״ה ומ״כ דאין למכור. ויל״ע שאולי הוא ספק מחסרון ידיעה – ראה כעי״ז שו״ת מים חיים ראפפורט  ד.

ולמעשה, יש להתירו רק בהנאה.

להחזיר לחנות אסור – ראה אדה״ז תסז, יז. מג״א תמ, א. ח״י ד. אדה״ז יז.

 

 

#14480