Does the water from Mayim Acharonim need to be taken off the table before Bentching?
Many have the custom to remove the used Mayim Acharonim water from the table. The reason for this is because there is a “רוח רעה” – “negative spirit” in the used water and it is therefore not befitting to bentch while still on the table. Likewise some have the custom that the water is left on the table but they make sure it is completely covered. Both customs are acceptable.
According to strict Halacha, one need not remove nor cover the water, but it’s a custom brought in many places, as an appropriate course of action.
Some report that the Rebbe did not remove the Mayim Acharonim from the table. Others reported that the water was to begin with washed off the table. In truth, it depended whether there was a prepared bowl on the table or not. When there was a washing bowl, the Rebbe washed in the bowl, and didn’t remove the bowl from the table afterwards. However, the shamoshim would do so, likely based on a directive they’ve received.
Sources:
רוח רעה – שו”ע אדה”ז סי’ קפ”א סע’ ב’. אלא דכותב שהוא רק בנוטל ידיו על הקרקע ולא בכלי (ומקורו מדברי המחבר שם ס”ב). ולפ”ז מובנת השמועה שכ”ק אדמו”ר לא הסיר הכלי (וכמדומני שגם לא היה מכוסה). ויש לברר אצל היודעים.
להסיר הכלי – מוזכר בכף החיים פאלאגי כה, ג והובא בכה״ח סופר סק”ח. ובקצוה״ש מג בבדה״ש י שכן נוהגים. וראה שו״ת יבי״א ה או״ח ב שאין בזה שום חשש מדינא, כיון שאין רו״ר שורה בכלי, ורק מהיות טוב ומשום מיאוס. וכ״כ באור לציון ב סי׳ א סק״ו.
ואולי י״ל הוא משום כבוד הברכה וע״ד ההקפדה להסיר כלים ריקים.
ולהעיר שבכה״ח שם הלשון הוא – טוב שיסירנה.
ולהעיר גם מכס״מ ברכות ז, ח שאין דרך ארץ לרחוץ ע״ג שולחן. ואף שלא הקפידו ברחיצת מים אחרונים בזה – עכ״פ מובנת ההנהגה להורידם מהשולחן אח״כ.
וראה סידור צלותא דאברהם ע׳ תפא שמכאן – שאין רו״ר שורה בכלי – תשובה למחמירים.
וראיתי למי שכתבו שמנהג חב״ד וכמה קהילות שא״צ לסלק. וצריך בירור אם יש ממש בדבר.
וראה כאן בסוף דברינו טעם אחר להוריד הכלי משום עיטור.
#1398