Is there any room to be lenient and wash clothing on Chol Hamoed?
Question:
I went away for Sukkos and planned on bringing enough clothes to last the whole Yom Tov and upon arrival realized that I only brought 2 shirts and forgot the others. Is there room to be lenient and wash them on Chol Hamoed? Do I need to just wear the same shirt for 3-4 days, or maybe buy new ones?
Answer:
If one has only one shirt, he may wash it Chol Hamoed. Although some Poskim maintain this Heter doesn’t apply nowadays, one may rely on the lenient position, which is the mainstream Halacha.
If one has two shirts, he may not wash on Chol Hamoed. Even if you are accustomed to not wear the same shirt twice, (due to the shirt being sweaty, etc.), Poskim argue if one’s personal preference plays a role regarding this Halacha. Even if one is uncomfortable or embarrassed to wear it, one shouldn’t wash it. The only Heter to wash would be if it is so stained that you would be so uncomfortable that you are embarrassed to go in the street with it and would stay home.
Therefore you should not wash them and you would have to buy new shirts.
Sources:
חלוק אחד – ראה שו״ע או״ח תקלד, א. ונחלקו אם צ״ל אזורו מוכיח עליו. וברי״ף רא״ש ורמב״ם השמיטו תנאי זה – ראה ב״י תקלד. וכן נקט במג״א שם ג. ובמשנ״ב תקלד, ט נראה שנטה לדעת המחמירים. ואחריו נגרר בשש״כ סו, סג. ועוד
והנה, יש צד היתר גם בתרי ומיטנפי ע״י גוי – ראה באה״ט שם ג בשם מהריק״ש. אבל בברכ״י שם א השיגו דקולא יתירה היא. וכן כ׳ בערוה״ש שתמוה הוא. וראה נהר פקוד מה שרצה ליישב במקום שהחום והזיעה גדולים מאד. ועוד כתב להעיר בחוה״מ כהלכתו ה הע׳ לח שהבאה״ט לא העתיק נכון, דמיירי שם רק בבגדי פשתן
וכ״כ להתיר בימינו בחולצות כו״כ – ראה בדא״פ בס׳ באר חנוך כז, ב. ובהע׳ 6. שו״ת ברית שלום טולידאנו ג, סג. תורת המועד כד הע׳ שלט. ועוד
.ויש שכתבו לשטוף רק מקום הזיעה
.אבל רוב האחרונים החמירו. וראה בא״מ ז, ט. שם כב. חכו ממתקים זאנדה תקלד הע׳ טו
וכנראה ס״ל שעדיין אפשר בתרי חלוקי לכל היו״ט, כבתוס׳ מו״ק יד, א. או שגזירת חכמים לא נתבטלה. וראה בארוכה שמירת המועד כהלכתו בירורים כה. ואכ״מ
ויש שכתבו להתיר במכונת כביסה – ראה מגדל צופים ג, ל. וגם זה לא נתקבל אצל רוה״פ. ועוד, דאי״ז רק בנטנפו במועד ולא במכוון מלאכתו במועד
וגם כשמחליף כל יום ורק כשנפגם רגש האיסטניס מחמת לבישת כמה ימים – שבה״ל ח, קכד. וראה פתחי מועד ד, יב ע׳ רז בשם הגריש״א כשמתבייש לצאת לשוק. ולאידך, ראה שמירת מועד כהלכתו יד, ה בהע׳ 11 בשמו. וחסי לאצטרופי סברות הנ״ל להתירא. וכן ההיתר בבגדי פשתן, אף שלא נהגו כן, שכיבוסם קל
.ועדיף לקנות חדשים גם במועד – ע״פ משנ״ב תקמא, י ובשעה״צ שם טז. וכ״כ כמה אחרונים
See Shraga Hameir 7:43-3
#1292