Non-Jewish Or Non-Frum Teachers

 

Question:

The Rama writes (YD 153:1): “ואין מוסרים להם תינוק ללמדו ספר או ללמדו אומנות דמשכי ליה למינות”.

Based on this – what is the heter to hire non-Jewish/non-frum teachers in our schools?

 

Answer:

This only applies to non-Jews or heretics but not to people who are not frum.

Regardless, in a place where there are other supervisors or many children together it is not an issue.

Nonetheless this set up is far from ideal and even when necessary should be carefully monitored.

 

Sources:

ד״ז מקורו בע״ז טו, א, והובא להלכה בשו״ע אה״ע כב, ד, אבל לא הביא הטעם משום מינות, וראה ב״ש וח״מ שם. וברמ״א יו״ד קנג, א (כמו שציין). ובנוגע לאפיקורסים – ראה חכמ״א פט, יב דנ״ל דגרע טפי.

ועמד בזה בסדר יעקב ע״ז שם. אמרי יעקב שטרן הל׳ מלמדים רמה, יז ביאורים ד״ה אלא בעל. ופשוט שבאופן שבפנים אי״ז בגדר מוסרין להם שהוא ברשות ישראל. וי״ל כעין מש״כ בתוד״ה ותו – ע״ז כג, א לגבי מסירת בהמה שביחוד מועט ואינה מסורה בידו לית לן בה. ובתוס׳ שם כו. א ד״ה עובדת כוכבים נקט ל׳ ״שמשהין״. ובמרומי שדה שם כב, א דהכי דייק לישנא ד״מוסרין״. וכמו שמותר להן ליילד ולהניק בבית ישראל אם אחרים עומדים על גבה או יוצאים ונכנסים – שו״ע יו״ד קנד, א. ובתוס׳ רבינו אלחנן כו, א נקט בל׳ חודש או חדשיים לגבי יחוד תינוק עם הגוי.

וכן מצאתי עד״ז בלב העברי א ע׳ כט בהע׳ שבבית ישראל מותר. וכ״כ מדילי׳ בקובץ הלכות גאלדשמידט יו״ד קנג בשם בעל שאילת שאול ברייש. אמרי יעקב שם. ועיי״ש ליישב עוד. וכן רק אם הוא תינוק יחיד, כל׳ הגמ׳ והפוסקים, שבזה שייך החשש. וק״ל. ושו״מ כן בשו״ת ויען דוד חו״מ עא, ג.

וחזי לאצטרופי שגוים שבחו״ל מנהג אבותיהם בידיהם.

ובשו״ת קנין תורה בהלכה א, נה, כתב יתירה מזו שבמקום שהוא בפיקוח הממשלה לא חשידי להעמיס דעותיהם ואומן לא מרע אומנותי׳.

וראה תוכחת מגולה בשו״ת דברי שמואל הספרדי (ארדיטי) יו״ד ו. כנסת הגדולה (כהן) ע׳ סא. אומר לציון לך לך ע׳ י. שו״ת שבה״ל ה, רא, ה. להורות נתן ז, צא, ו. אום אני חומה חידותם משתעשעות נח.

 

 

#12121