Is one permitted to say good morning to his friend before davening Shacharis?

 

Answer:

One is not allowed to go to his friends house in order to say good morning, however if one meets his friend in Shul etc. he is allowed to say good morning after reciting Birchos Hashachar. Even before reciting Brachos, it’s permitted if he makes any type of variation in his wishes, but one shouldn’t say Shalom.

 

Sources:

בשוע”ר סי’ פט ס”ג דאסור להקדים לפתח חברו ליתן לו שלום . . או אפילו לומר לו צפרא דמריה טב . . אבל אם מצאו בשוק . . יאמר צפרא דמריה טב. ובערה”ש סקי”ח דלהקדים לפתחו אסור גם בלא שום אמירה.

אלא שהעירו – ראה מחה״ש פט, ט. וראה שו״ת שלמת חיים קיב ואילך. תשוה״נ א, יא. וצע״ק במש״כ בשו״ת מנח״י ד, קכו ד״ה והנה – שבזמנננו שרגיל לומר בוקר טוב אין כאן שינוי בלשון. ולרשב״א בשם ראב״ד ברכות יא, א, והביאו רבינו בשו״ע פט, ג, טעם אמירת צפרא דמרי׳ טב משום שינוי. ולכן יש שנהגו סלסול לשנות ולומר בלשון אחר – בארמית וכדומה. אבל ברבינו מנוח תפלה ו, ד – טעם נוסף שבצפרא דמרי טב א”צ הכנעה ונתינת יד. (וזהו נוסף להחילוק בתר״י ברכות ח, א בדפי הרי״ף, ועוד והביאו בשו״ע פט, ב ואדה״ז שם, שאינו שמו של הקב״ה). ויתכן גם שזה גופא הכוונה במה שכתבו שמשנה מדיבורו, ששאילת שלום היינו ששואל בשלומו אבל צפרא טבא הוא רק איחול ותו לא, וזה גופא שאינו דורש בשלומו הוא השינוי. ומכיון שכן, גם ברגיל באיחול שכזה מותר. וכן המנהג פשוט.

ועכ”פ אחרי ברכות השחר ודאי יש להקל כיון שלדינא מותר ואינו אלא ממנהגא. (וגם לראב״ד עצמו י״מ שהוא רק ממנהגא – ראה ב״י. פמ״ג במ״ז ב. משנ״ב טז. וראה שו״ת נחלת בנימין ברויער או״ח לו בארוכה). ועוד יש לצרף מש״כ בא״א מבוטשאטש פט, ב, שגם במשכים לפתחו האיסור רק באומר צפרא דמרי טב, אבל כשאינו אומר למי מברך אין איסור. והוא מחודש. ולהעיר שבכ״מ הובא צפרך לטב. וגם זה בכלל מברך לאחר. ולדבריו כשאומר בוקר טוב שפיר דמי. וכש״כ שיש להתיר כשאינו משכים לפתחו.

וכן י״ל שבאומרו במהירות וכו׳ ושלא כרגיל, ג״ז שינוי שיזכור שלא להתעכב. וראה קב הישר דלקמן.

גם י״ל שאם לפעמים אומר שלום – או בלע״ז העלל״א או ה״יי ולפעמים בוקר טוב ג״ז בגדר שינוי. ואולי ז״כ המנח״י דלעיל.

אמנם ילה״ע, שבזהר ג, בלק קצ, ב, וראה זו״ח רות צ,ב, בכלל מחמיר שלא לברך קודם התפלה. וראה מקו״ח להחו״י פט, ב. כה”ח יג. שלחן הטהור ב. ועוד. ונמצא כן בתשוה״ג שע״ת רה. ואולי גם בזה אפשר להקל אחרי ברכות השחר. ומסתבר שאין בחומרת הזהר יותר מהאסור לפי הדין. ושו״ר עד״ז בדברי תורה מונקאטש י, ג, ובדרכי חו״ש כז.  ועודי״ל בדעת הזהר שאסור רק במברך בשם השם – ראה זהר ב פקודי קג, א. והביאו ד״מ פט, א. ופשוט שמשום כבוד הבריות ודאין אין להחמיר בכ״ז. ואין לעבור על מצות הקדמת שלום לכל אדם משום חומרא הנ״ל. ומאד יש ליזהר שלא לעבור על דררא וסרך דהיפך אהבת ישראל מחמת חומרא יתירה. (ראה שבת פט, א: משה שלום אין בעירך). ושו״ר כעי״ז בבית פשעווארסק א ע׳ 86 ואילך. שם ע׳ 329 ואילך. וראה גם קב הישר ב בסופו שאף שמוכרחים אנו להקדים שלום קודם התפלה, וכוונתו באופן המותר שאינו משכים לפתחו, יקצר במאי דאפשר.

 

 

#12111