Must “Shalom Aleichem” be said as soon as you get home on Friday night?
Question:
I noticed that it says in the Siddur before Sholom Aleichem in the small print “that upon arriving home, say the Sholom Aleichem”.
I wanted to know the meaning; Does it mean that the minute one comes home they need to start the Sholom Aleichem?
Answer:
It doesn’t have to be the minute you walk in, you can take off your coat, wish everyone a Good Shabbos, etc. Indeed, the Arizal writes to wish Shabbas Shalom immediately upon coming home. Beyond that, it shouldn’t be delayed unnecessarily, especially as this is a greeting for malochim who just accompanied you on the way home.
Explanation:
There is a Mitzvah Min Hamuvchar to make Kiddush as early as practically possible, but it can be delayed if one has a set learning in Shul, is not hungry, or other adequate reasons [See Halacha2go.com article #24]. Many Poskim write that if Kiddush is being delayed, one should still make an effort to recite Sholom Aleichem and Aishes Chayil upon arriving home.
Sources:
ראה שו”ע או״ח רעא, א: כשיבוא לביתו ימהר לאכול מיד. שו״ע אדה”ז רעא, ב וש”נ. ובס׳ מנהג טוב (שע״פ הידוע הוא המקור הראשון לאמירת שלום עליכם) אות לו: ומנהג טוב בליל שבת כשבאין מביהכ״נ לילך מיד וכו׳ ולומר מלאכי רחמים ושלום. ובסדר תיקוני שבת: תיכף בהכנסו לביתו יאמר תפלה זו וכו׳ כי שני המלאכים הם מלוין לו לאדם וכו׳. ובכה”ח שם סק”ב. צריך תיכף מבואו מביהכ״נ לומר שבת שלום ולהסתכל בנרות ולומר שלום עליכם ואשת חיל וכו׳ ואח״כ ישב ללמוד עד זמן שרוצה לאכול. וכ״ה במנהג בהרה״צ מטשעכנאוו – ויעש אברהם ע׳ תמה. זכותא דאברהם ע׳ עז. וראה גם מסעות ירושלים מאמר חיות אש ע׳ רחצ. ולכאו׳ הוא גם ממדת דרך ארץ שכשבא לביתו עם אורחים, אינו מהנכון להשאירם משך זמן מה ולהתעסק בענינים אחרים ורק אח״כ להקביל פניהם. וכש״כ להמבואר בטעם המנהג לומר צאתכם לשלום שכל רגע אצלם יקר מאד (ראה המלך במסיבו ב ע׳ ל. שיחת ש״פ בראשית תש״ל. ולהעיר מרשימות חו׳ קמג. וראה קובץ העו״ב תזו״מ תשנ״ח. שמיני תשס״ח) אבל ראה דרכי חו״ש אות שפב-ג שנהג לאחר. וראה מה שיישב בשו״ת דברי יציב או״ח קכג סק״ב מה שנדחק במנהג המאחרים לאומרו. ולהעיר מהדומה לו בקצוה”ש עז בדה”ש טו. (וראה בליקוטי מהרי״ח סדר ליל שבת לימוד זכות שאין אומרים שבת שלום ומבורך מיד כמ״ש האריז״ל, כיון שאומרים שלום עליכם תיכף בבואם לביתם).
See also:
#11843