A milchig fork was used to eat hot chicken. What is the status of the fork and of the Fleishig bowl?

 

Regarding the milchig fork: if the chicken was still very hot when the fork was inserted in the chicken, the fork needs to be kashered; if it wasn’t so hot, the fork is fine and needs to be cleaned.

The fleishig bowl is fine.

 

Sources:

ט״ז יו”ד צד, יד. ושם, שבדבר גוש כשאין דוחקא דסכינא מותר. אבל כשאין הפ״מ יש להחמיר כרש״ל וכ״מ בש״ך. והרי אפשר בהגעלה. וכ״מ דעת אדה״ז בקו״א רנג, יא – אף שיש שנטו לדחוק בדבריו. ובשו״ת צ״צ יו״ד סה נראה שהכריע כפמ״ג שרק במקום דוחקא מבשל, וכשאין דוחקא מבליע ומפליט. וראה אצלנו הלכה יומית אות תקמד.

והנה, בנוגע לתחיבת מזלג אם הוא בגדר דוחקא דסכינא, אינו פשוט כלל, שאף שבדרכ״ת צד, קא הביא משו״ת ריב״ם שנייטוך לא, שהוא בגדר דוחקא דסכינא – סתימת כל הפוסקים שלא פירטו בדבר המצוי – שהרי כבר בימים מקדם השתמשו במזלג, ונז׳ בפיר״ח ב״מ כה, ב, שחייב בהשבה. וראה קובץ עץ חיים באבוב כא. ושם כב במכתבים, מכמה מקורות – מוכיח שהוא רק בסכין וכדומה. וראה בפת״ש סט, ג מחוו״ד סט, ביאורים ג, דמוכח מיני׳ שבשיניים ל״ש דוחקא. אבל ראה דרכ״ת סז, י. סט, יג.

ועוד, שבגורר בסכין אי״ז בגדר דוחקא – ראה ש״ך סד, יד. שו״ת טוטו״ד תליתאי רטו. דרכ״ת צו, נד. ולכאורה מזלג דמיא לגרירה. ויש לחלק בפשיטות בין חתיכה לתחיבה, ובין דבר חד כסכין למזלג. אבל בכ״מ בפשטות, דבסכין שייך דוחקא גם בתחיבה. ואדרבה, חיתוך לפעמים עדיף שאין כ״כ דוחק ולחץ. ולהעיר מהשקו״ט בדין דוחקא לגבי הקערה והקרש. ואכ״מ.

ומצאנו שדנו בוועלגער האלץ אם הוא בגדר דוחקא – שו״ת פתחא זוטא לב. דע״ת סט, ט ד״ה ומעשה. דע״ק פט, ו. וכ״ה כבר בפמ״ג או״ח תנא במ״ז כו בלישת עיסה. אבל גם להאוסרים אינו דומה ששם הוא בכח ובדוחק.

וכבר העירו מרמ״א עו, ב, שבתחיבת שפוד א״צ לחזור ולהדיח, והרי בדוחקא דסכינא יוצא דם. ובפשטות הכוונה שהתחיבה אחר ההדחה. ואולי כנ״ל שראשו עב ואינו כסכין.

ושו״ר למי שהביא ראי׳ מפורשת מר״ן פסחים ל, ב, שבסכין צריך הגעלה בכ״ר מחמת דוחקא, לאופן שני שם. ועכ״ז בעץ פרור כתב שם הטעם שתשמישו בכ״ר, ולא מחמת דוחקא. ויל״ד, שרצה לכתוב באופן השכיח, או דעדיפא מינה קאמר, ושטעם זה מועיל לב׳ האופנים.

וכדעת הריב״ם כתבו כמה מלקטים. וכ״ה במסורת משה ב ע׳ קפ.

ולכאו׳ מקום לחלק בין הדוחק בחוזק להמשתמש בניחותא. ואת״ל כפשוטו, נמצא לפ״ז שגם בכף שייך דוחקא. ולא מצינו כזה בשום מקום (אף שכ״כ בס׳ הכשרות י, הע׳ רכד). וכבר העיר בזה בדבר חריף א הע׳ עא. ואדרבה, ראה שו״ת רב פעלים א יו״ד יט, שבתחיבת כף בדבר גוש ודאי לא חשיב דוחקא. ובפשטות כ״ה בט״ז הנזכר.

 

 

#11771