Is there a special requirement that women Daven Friday night?

 

Answer:

According to all opinions, Maariv is optional for women and girls.

However, some Poskim maintain that Maariv on Friday night has unique status (for various reasons), and, accordingly, women are obligated to Daven Kabolas Shabbos.

Therefore, it is appropriate that women and girls make a special effort to Daven Maariv on Friday night.

 

Sources:

בשערי תשובה סי’ רסח סקי”ג הביא בשם היעב”ץ במור וקציעה, דתפילת ערבית דליל שבת היא חובה, ואף דהביא שם דיש חולקים נהגו הנשים להשתדל יותר בזה. ועוד זאת, דעת הצל״ח ברכות כו, א, שתפילות שויו״ט עיקרן שבח ולא רחמי וחייבות בהן. וגם לא טרידי כ״כ – ראה שו״ת דברי יציב א, קכא. אבל בפמ״ג רעא במ״ז א שלא קיבלו עלייהו כחובה.

(ולהעיר משו״ע אדה״ז קו, ב שרובן אינו מתפללות ערבית במ״ש. וראה רצט, יח. אבל להעיר משו״ע אדה״ז רצו, יט שלמ״ד שהבדלה מה״ת חייבות להבדיל בתפלה ועל הכוס. ויל״ע דלכאו׳ ה״ה בקידוש להזכיר בכניסתו. אבל ראה העו״ב כולל צ״צ ז הל׳ קידוש והבדלה ע׳ שכה. ולהעיר מרא״ה ברכות כז, ב שבמוצ״ש ערבית חובה היא).

ואין לומר הטעם דכיון דהאנשים כבר יצאו ידי זכירת שבת בתפילת ערבית וכמש”כ המג”א סי’ רעא סק”א, והקידוש על הכוס הוא מדרבנן, וכיון שהנשים ג”כ מחויבות בזכירת שבת מה”ת וכמש”כ שם ס”ב, אא״פ להוציאן יד״ח וכטענת הדגו״מ למג״א שם, ומשו״ה חייבות בתפילה – שהרי לדעת אדה”ז בשו”ע סי’ קפו ס”ב וסי’ קצ”ז ס”ו מי שאינו מחוייב מה”ת כ”א מדרבנן יכול להוציא את מי שמחוייב מה”ת מדין ערבות, ונשים הם ג”כ בכלל ערבות. וראה ג”כ בהגהות רעק”א על המג”א הנ”ל.

וראה שו”ת מנח”י ח”ג סי’ נג-נד, אג”מ ח”א סי’ קצ. 

 

 

#11802