I have a false removable tooth made out of polymer resin and acrylic. Is it a problem to eat Milchig and Fleishig with it in my mouth?

 

As long as it is clean and there are no particles of food, there is no problem to eat milchig and fleishig either cold or hot with the same false tooth and there is no need to have a separate ones for milichig and fleishig.

Best would be, if possible, to be more stringent and transfer all hot food to a keli sheni first.

 

טעמים ומקורות:

בנוגע לשניים תותבות – עיין בדרכי תשובה סי’ פט ס”ק יא, שראוי ליר״ש להחמיר שיהיו שיניים מיוחדות לבשר וחלב. ועכ״ז המנהג להקל. וכמה טעמים בדבר. ומהם, דדמיא לשיניים טבעיות (אבל ראה שו״ת בי״צ יו״ד א, מג שיש לחלק טובא). ועוד שברובא ה״ז כבר בכלי שני (ובכגון דא לפיש להקל בגוש וכדלקמן. ועוד שבכניסה לפיו כבר אינו בגדר גוש). ועוד זאת, כמ״ש בשו”ת מהרש”ם ח”א סי’ קצז, ובכה״ח יו״ד פט, כב, וכ”כ באגרות משה או”ח ח”א סי’ ה, שאחרי ההכנסה לפיו והנגיעה בשיניים כבר ירד חומו ואינו בגדר שהיד נכוית בו (ולכמה דעות היינו שיעור דיד סולדת – ראה מהרש״ם שם. שו״ת יבי״א ג, ב – שיעור למרות שבד”כ מחמירים שיד סולדת הוא פחות מנכוית. וי״א שכל שאינו נמנע מלאכול או לשתות ודאי אין היס״ב. אבל נראה במוחש שאינו כן. וראה נשמת אברהם יו״ד פט, ב). ובפרט שהוא כלי שני, וי״א שבכ״ש עכ״פ יש לשער ביד נכוית (ראה חזו״א מעשרות ד, יח). ובצירוף שכל מה שנכנס לפה ואינו שוהה בתוכו זמן רב אינו נבלע לכמה דיעות – רדב”ז, ודלא כפמ”ג בפתיחה. וכ״כ מהרש״ם שם. (אלא שבאוכל גבינה חמה בד״כ שוהה באכילתו). וכן בצירוף עוד כמה סברות באחרונים, שהבל ורוק הפה פוגם באוכל לפני שנבלע בשיניים ודינו כאב״י – נשמת אברהם שם. ועוד, שהשיניים הם חלקות ודומות לכלי זכוכית שמעיקר הדין אינם בולעות, ראה דרכ״ת שם בשם שאילת שלום קצה, ואפילו לרמ״א שהחמיר בסי׳ תנ”א – י”א שדעתו להקל בשאר איסורים. (אלא ששיניים תותבות בזמנינו נראה שבולעות. אבל כשהוא על בסיס של זכוכית מקום להקל כנ״ל). וכן י”ל שגם הדרכ”ת מסכים בסתימה זמנית שא”א להורידה כשיניים תותבות, שאין ללמוד מאפשר לשאי אפשר (וכ״כ בשו״ת בי״צ שם, לגבי שיניים טבעיות, ושלכן שיניים תותבות חמירי טפי. אבל בסתימה י״ל כנ״ל). ועוד כתבו שאחרי שנבלע בשיניים דינו כמעוכל. ורק בבשר גופא נק׳ בשר גם בין השיניים, משא״כ בטעמו – ראה חי׳ חת״ס חולין קג, ב. שו״ת זקן אהרן ב, נא.

ועכ”פ כדאי להעביר המאכלים ומשקים החמים לכלי שני, שערוי מכלי שני (לתוך הפה, וכש”כ ע”י כפית) אינו מבליע. ואפילו במאכלים שהם דבר גוש שלדעת הש”ך סק”ח בק”ה נחשב לכ”ר (וגם י״א שהשיניים בגדר דוחקא דסכינא וחמור טפי בגוש), בצירוף הנ”ל אפשר לסמוך על השו”ע, והרמ”א שם, שאין דינו ככ”ר.

 

#11791