« go back

May one have a non jew dismantle a tent on Shabbos once an event is over?

 

If there is a הפסד גדול or a צורך גדול there room for leniency.

 

Source:

אמירה לנכרי בדבר שאינו אסור אלא משום שבות לצורך מצוה התירו-סימן ש”ז סעיף ה ואדה”ז סעיף י”ב. אבל בנדו”ד זה לאחרי המצוה.

ומ״מ יש להתיר במקום הפסד, ובהקדם שיש לעיין אם זה שבות דשבות, שמצד קושר ומתיר הרי דעתו רק לכמה ימים ובמילא אינו דאורייתא, ומצד בנין וסתירה יש סברא להתיר משום מלאכה שאינה צריכה לגופה – ראה דעת אדה”ז בסימן ש”מ סעיף ב’ וסימן של”ד סעיף כ”ה בטעם הר”ן (דלא כהמג”א סימן ש”ז סק”ז) שדוקא בדליקה החמירו לומר לנכרי מפני שאדם בהול, משא”כ בשאר משאצל”ג שיש להתיר בהפסד גדול. לאידך ראה אדה”ז סימן שי”ג סעיף י”ז וסימן רע”ח סעיף ב שיש דעות שאין זה נקרא מלשאצל”ג.

ומ״מ כיון שאינו עשוי להתקיים, הן מחמת דעתו, והן מצד איכותו, ה״ז רק אסור מד״ס כיון שנעשה רק לשעה – ראה אדה״ז שטו, א. שם טו.

 

#10849


Add Comment

Your Email address will not be published