Am I allowed to take a bath in order to perform a Hefsek Taharah during the 9 days?
No. You may wash the bottom half of your body.
Sources:
רמ”א ס’ תקנ”א סט”ז וכתב ”מעט כדרכה בשאר ימות השנה”, ולכאו׳ הני מילי קצת סתראי נינהו, שמעט אינו כדרכה, שהרי המנהג לרחוץ כל הגוף.
אלא שברמ״א בכלל לא הביא מנהג זה. לאידך, לשונו ביו״ד קצו, ג, ששמנהג כשר שתרחץ וכו׳ אמנם אם לא רחצה רק פני׳ של מטה די בכך, משמע שלכתחילה רוחצים יותר. ומ״מ לא נתפרש כמה השיעור שרוחצים. ואפ״ל שלכתחילה תרחץ גם בין ירכותי׳ ובדיעבד סגי בפני׳ של מטה. וכ״מ בחכמ״א קיז, ח. ועוד. ויש שפי׳ באו״א שאם רחצה ולא לבשה לבנים די. וראה רוקח שיז שיש שרוחצות פנים של מטה. והרי מקור דברי הרמ״א מהמרדכי שבועות ב, תשלו בשם הרוקח. ומשמע שג״ז להידור. ובכלל, גם רחיצת פני׳ אינה לעיכובא לרוה״פ.
אמנם, בדברי חמודות י, כז, והב״ד בסד״ט קצו, יג שלכתחילה נוהגין שתרחץ כל גופה. וכ״מ משו״ת משאת בנימין ה, הובא בש״ך קצט, יב, ובט״ז שפא, ב, שנהגו כך. וראה גם בפס״ד להצ״צ שם ד, וערוה״ש שם כב. בא״ח ש״ב צו י. ועוד.
ואפשר שנהגו סלסול בעצמן ולא ממנהגא, וממילא לא הותר כאן. ואולי אפשר לדמות לרחיצה בע״ש, שהותר רק פניו ידיו ורגליו, אף שמצוה לרחוץ כל הגוף, כיון שהיא רק למצוה בעלמא. ואכן נתקשו בעיקר המנהג שלא לרחוץ בע״ש חזון. וכמה כתבו להקל בימינו שרגילים בכך – ראה אצלנו בלוח במקומו. ובאמת, יתכן שגם כשכתבו כל גופה, לאו דוקא הוא, והעיקר שתרחץ גם בין ירכותי׳, שאין טעם לרחוץ למעלה מהחגור (אא״כ שחשו שנזדקרה).
ואכן, דנו בזה מה הוא כוונתו כאן האם מותרת לרחוץ כל הגוף רק מעט ולא לתענוג, או רק פלג הגוף התחתון. ואפשר, שכיון, שהוא רק מנהג כשר, אין לה להקל ללבישת הליבון.
ועיין רמ”א ביו”ד סי’ שפ”א ס”ה לגבי אבלה תוך ל׳ ש”מותרת רק שתשנה הרחיצה קצת”. ולהעיר שד״ז נזכר בשו״ת מהרי״ל טו אגב דיני רחיצה בתשעת הימים. אבל הביאה רק לגבי אבל. ולא נזכר בפוסקים כאן.
ולפענ״ד, אף שפשט המנהג להתיר לרחוץ כל הגוף בתשעת הימים, הבו דלא לוסיף עלה, ואין להתיר אמבטיא שאינה נצרכת כלל עבור לבישת הליבון, ואין מנהג כזה. ואדרבה, יש אוסרים אמבטיא גם בכל השנה לפני ההפסק. ותו, שהרי נתחבטו טובא אפי׳ בנוגע רחיצה שקודם הטבילה אם להתיר בעת״ב, אף שלכמה דעות היא מדינא, שתהא חפיפה ביום, וכמה אחרונים נקטו שכיון שבדאא״פ מתירים החפיפה בלילה, אין להתיר לה בעת״ב. (וראה אצלנו 36961). ואנן ניקום ונתיר בלבישת הליבון, דגרע טפי שלא התחילה ימי טהרתה (ראה אצלנו שם) רחיצה גמורה באמבטיא דאין בזה כל צורך.
#10242