When is a married man meant to wear a Gartel?

 

(Birkas hashachar? Shema? Korbonos? Davening? Birkas hamozon? Al Hamichya? Making a Siyum? Krias Shema Al Hamitah? Making a Brocha? Making a Brocha with Chashivus/Brabim e.g Sheva Brochos?)

Also, is one allowed to enter a bathroom/Mikvah with a Gartel in his pocket?

 

Answer:

In general a Gartel is worn by married men during all Davening times. In addition, it is also worn during the performance of certain Mitzvos – although not all of them (see the מ”מ below for more on this).

Is one allowed to enter a bathroom/Mikvah with a Gartel in one’s pocket?

 

Sources:

ספר המנהגים עמ’ 8 ובהערות שם (ועד”ז שם בעמ’ 76) – ״כל התפלות וכן בכמה מצוות ולא בכולן. וצ״ע הטעם״.

וראה גם שם עמ’ 59 – לענין קידוש לבנה (שם בנוגע מוצאי יוה”כ, אבל פשוט שכ”ה בכל קידוש לבנה רק שאין מנהגים מפורטים בס’ המנהגים בשביל קידוש לבנה.

ובעמ’ 70 – לענין הדלקת המנורה.

ושם ע׳ 88 – לענין חלוקת מצה. וע׳ 58 – חלוקת לעקאח. וכן נהג בעת הפאראד בל״ג בעומר. ושם ע׳ 74 – לענין סעודת פורים.

בכל התפלות – ראה גם לקוטי לוי״צ אגרות ע׳ רז. ושם גם בנוגע ברכות השחר. בהנהגת אדמו״ר מוהרש״ב – ראה רשימת היומן ע׳ תיז (ע״פ רוב בלא אבנט). תורת מנחם ח״ה ע׳ 83 (בלא אבנט. ועיי״ש ההוראה). וראה אשכבתא דרבי ע׳ 52 (אבנט שלבש לברכות השחר). ואולי היו בזה שינויים. וראה שלחן מנחם ח”א עמ’ כ’ ובהערות שם. וראה גם אג”ק חי”ט עמ’ קצ”ט (“בתפילתו”).

בקובץ התמים במכתב הה״מ ונדפס במגיד דבריו ליעקב ע׳ תקפ – בנוגע ק״ש שעל המטה. ולהעיר שהוא וידוי בזעיר אנפין.

תהלים בליל הושע״ר עם אבנט – רשימת היומן ע׳ קסג. וראה ר״ד בעת הסעודות הושע״ר תשכ״ז בהנהת אדמו״ר מוהרש״ב.

במכתב ר”ח שבט ה’תשי”א בנוגע לקריאת פ״נ – “כמובן בחגירת אבנט”.

ולכאורה פשוט שכצ״ל בברכת המזון שהיא מדאורייתא. וכן ראינו אצל חסידים ואנשי מעשה. וראה אוצר החסידים אה״ק ע׳ 297. וצ״ע שכו״כ אין מקפידים בזה. ולהעיר משיחת ר״ח חשון תשמ״ג בנוגע להעדר ברכה על צדקה בכדי שלא ילך לחגור אבנט ויתעכב מנתינת הצדקה.

העברת הסדרה ללא אבנט – רשימת היומן ע׳ רכא.

סדר קרבן פסח עם אבנט – לקו״ד ד 1368.

ובשיחת שמח״ת תשט״ו מסופר אודות הוראה פרטית ע״ד חגירת אבנט בעת השינה.

נהוג בעת כניסה ליחידות, קריאת מכתב מהרבי וכו׳. ובכ״מ גם בקיום הוראה מהרבי.

מסופר שכמה חסידים נהגו לחגור בעת השחיטה, או בעריכת דין תורה.

וראה גם הנלקט בקובץ הערות מוריסטאון גל’ תשח”י עמ’ 14.

וכן הנלקט בכאן:

http://www.teshura.com/teshurapdf/Ceitlin-Weiss – Sivan 21 5775.pdf

טעם לחגירת אבנט – תורת מנחם שם. שם ע׳ 226. שם ע׳ 278.

בנוגע גובה האבנט (כמובן להפסיק בין לבו לערוה) להעיר משיחת ש”פ צו תשל”ט שפעם ראו אבנט גבוה מדי, ע”ש. לענינו הפנימי ראה לקו”ש חל”ו עמ’ 153 ואילך.