What age is considered “age of Chinuch”, regarding bringing a child to Shul to hear Megillah?

 

Age of Chinuch in this context is the age when they are capable of listening to the entire Megillah.

The custom is to bring even children younger than the age of Chinuch, provided that they will not disturb the reading of the Megillah.

 

Sources:

שו״ע או״ח תרפט, ו, ובמג״א שם יא ובנו״כ. ומש״כ במשנ״ב בבה״ל ד״ה מנהג – באמת יל״פ בפשי׳ דמיירי שלא הגיעו לחינוך ומ״מ אינם מבלבלים. ומה״ט הוא רק ״מנהג טוב״. (ולדעת המשנ״ב, המנהג קאי ע״ז שמביאין אותן לביהכ״נ, שמדינא יכולין לשמוע בבית, עיי״ש בסו״ד. ואולי, רבותא קמ״ל שמצד חובת חינוך פטור, לפי שאינו מצוי אצלו בזמן קריאת המגילה, לשי׳ רש״י שפטור מלחנכו בק״ש מה״ט. וישלחלק שמגילה זמנה כל הלילה וכל של יום – כל היום. וראה רשב״א ברכות כ, א לענין ק״ש, שאין זמנו ארוך כ״כ ואינו מצוי אצל אביו בכל עת)

וראה ירו׳ מגילה ב, ה:  בר קפרא אמר: צריך לקרותה לפני וכו׳ קטנים, שאף אותם היו בספק רבי יהושע בן לוי עבד כן מכניש בנוי ובני ביתיה וקרי קומיהון. והנה, בביהגר״א תרפט, ג מפרש שהוא מדין חינוך. אבל ראה בה״ג שהוא דין בפ״ע לפי שהכל היו בספק להשמיד וכו׳. ובראבי״ה תקסט, דמיירי גם כשלא הגיע לחינוך. ושם, שידוע לשאול ומפרסמין להם הנס. ובטור הובא דין זה שמנהג טוב להביא קטנים וקטנות בהמשך לד׳ הירו׳ הנ״ל. וממילא גם בשו״ע יל״פ כן. אלא דס״ל להטושו״ע דהוא רק מנהג ולא חובה גמורה. וראה גם בלבוש שהוא חינוך בפרסו״נ.

 

 

 

#3270