When one does not have a Sefer Torah (or no Minyan) on a Yom Hakriah, is there an Inyan to read the Kriah from a Siddur/Chumash?

 

One who did not hear Krias Hatorah should read that Parsha himself from a Chumash. This applies to both Shabbos (Shachris & Mincha) as well as to Monday & Thursday.

 

Sources:

כ”כ בקצוה”ש סי’ כ”ה ס”י (ובשער הכולל פ”י סט”ו – מצויין שם בבדה”ש – מפורש שכ”ה גם בב’ וה’, ע”ש). ואשתמיטתיה בס’ נתיבים בשדה השליחות ח”ב פ”ד ס”ו (ומש”כ שם בהערה 14 לדייק מדברי אדה”ז – נשגבה ממני, די”ל שיקראוהו אחרי מנחה). ולהעיר מתשב”ץ אות קפ”ה

ומקור הדברים במג”א סי’ קמ”ג סק”ב – כשיש מנין ואין ס”ת. ובפמ”ג שם בשאין מנין “אפשר טוב לקרות”. ולכאורה החילוק פשוט דהחיוב של קריאת התורה הוא רק במנין, ולכן כשיש מנין חל עליהם חיוב (ורק שאנוסים הם) משא”כ כשאין מנין לא חל עליהם חיוב מלכתחילה. אבל להעיר מהשקו”ט אם קריה”ת חובת הציבור או חובת היחיד, ואכ”מ

.’ועד”ז כתב המג”א לענין הפטורה בסי’ רפ”ד סק”א (ביש מנין ואין ס”ת – ראה פמ”ג שם). ופסק כמוהו אדה”ז שם סע’ ג

ולענין אם יקרא לעולים, כתב בשערי אפרים ש”ז סל”ח שלא יקרא. ומובא במשנ”ב שם סק”ח ובקיצש”ע סי’ כ”ג סכ”ט. אלא ששם בשערי אפרים מדובר באין מנין. ולפי מה שביאר בפת”ש שם הו”ה והוא הטעם ליש מנין ואין ס”ת.

והנה, בראב״ן פח שקריאת שמו״ת נתקנה למי שאינו שומע קרה״ת. ולדבריו בהכי סגי. אבל דעת כל הפוסקים שחיוב שמו״ת הוא בכל גווני. וראה שו״ת רב פעלים א יו״ד נב ע״פ הדרישה יו״ד ת, שעליו להשלים הקריאה, וכנ״ל. וראה משה״ק בשו״ת יבי״א ד יו״ד לא, ג. י יו״ד נח, לד דלא אישתמיט לומר הכי בשום מקום. וי״ל כנ״ל.

 

 

#1261