My 7 year old daughter dreamed that she lost her teeth. Does she have to make hatavas chalom? For which dreams should we make hatavas chalom? 

 

Hatavos Chalom should be done as well giving Tzedaka. Following this, you should ignore the dream.

Halachically most dreams are considered meaningless nowadays, and should only be deemed as a message for teshuvah, to awaken us to be focused on that which was always true.

In general, we are also not particular about dreams nowadays, because we don’t really know how to interpret them properly. However, a dream about losing teeth is among those mentioned to be particular nowadays as well.

 

Sources:

ראה שו”ע אדה”ז רפח, ז.

בכללות ענין החלומות בזמננו, ובדעת רבותינו נשיאינו –  ראה בארוכה קובץ העו״ב גל׳ חגה״ש תשס״ט ואילך. וש״נ.

ולמי שהעיר שלא מצינו באג״ק ע״ד הטבת חלום – פשוט וברור שאא״פ לשלול כל עיקר הטבת חלום, שהוא מדינא דגמרא ונזכר לדינא בשו״ע. ולרווחא דמילתא אוסיף – אף שלדעתי א״צ בכך – שהובא גם בסידור דידן השוה לכל נפש. וגם מבואר בדא״ח בריבוי מקומות. וגם באמת נזכר באג״ק – ראה דיוק הלשון באג״ק טו ע׳ קצא ״וכיו״ב״.

וכמובן וגם פשוט, העצות של רבינו לא באו לשלול המפורש בשו״ע. ובכל אופן, עניני להורות כפי שו״ע. ואיני מתיימר לידע דעת עליון.

ומה שהעיר בנוגע הטבת חלום לקטן – פשוט לדידי כביעתא בכותחא דאין נפק״מ אם החולם קטן או גדול. ולדעתי ממש״כ בשאילתות מקץ שאילתא כט בענין נידוי דאפילו חזיא לי׳ קטן, ראי׳ מוכחת. [ויתר על כן מצינו לפעמים שאפי׳ בחלום של גוי איכא ממשות – ראה מושב זקנים מקץ מג, ז. שה״ג לחיד״א מערכת גדולים א אות קצט].

וקצת ראי׳ גם ממה שמצטרפים להיטיב, ומכלל דשייכי בהאי ענינא – ראה א״א מבוטשאטש רכ. הובא בארחות חיים ספינקא. כה״ח שם ג. שלחן חי ב, קד, ח, ה – ע׳ נה.

ואם נאמר כהסברא שבשיעורי הגריש״א ברכות נח, א דחלומו אינו כלום, דלאו בר דעה הוא – א״כ לא נצטרך גם עצות אחרות. וכמה אחרוני זמננו דנו בדין תענית חלום לקטן ומכלל דלא שמיעא להו כנ״ל. ראה אור לארבעה עשר תשובות טז – ע׳ קלד. משפט הנער כח.

וכ״כ למיסבר סברא בחינוך הבנים כהלכתו ב, עח הע׳ מו, והוסיף סברא דמיגרע גרע בקטנים, שניתנה נבואה להם.

ולמעשה, כן הורה גם הגרח״ק בנדו״ד – ראה שמענו כן ראינו ע׳ רח.

ובתשובות אביגדר הלוי או״ח ע׳ רמב שציין לא נזכר שלילת ד״ז כלל. ואדרבה.

 

 

#8663