Is it okay to receive training in a non-kosher kitchen and is it okay to do work there?
I thought that there is a potential concern of a D’oraisa of cooking meat and milk together.
I used to work in the kosher kitchen of the Shoprite, but new management wants all the staff to be retrained using their non-kosher kitchen.
Answer:
1) One may learn cooking in a non-kosher kitchen, as long there is no concern of other Jews seeing him there who might think that the kitchen is kosher and that they may eat there.
2) The employee may cook non-kosher food, with the following conditions:
A. He doesn’t cook milk and meat. Not even milk in a pot used for meat that day.
B. The food will not be eaten by Jews.
Some are Machmir. But, according to Halacha, it is permissible, especially where it’s not his food and this is his Parnasa.
Sources:
הסתכלות לצורך לימוד בישול אינו בגדר הנאה בדברים האסורים בהנאה.
ואף גם להאוסרים ללמוד רפואה ע״י הסתכלות בניתוחי מתים וכדומה (ראה שאילת יעבץ ח”א סי’ מא. חת”ס יו”ד סי’ שלו. מהר”ם שיק יו”ד סי’ שמז. מלמד להועיל יו”ד סי’ קח. חבצלת השרון ח”א סי’ צה. חלקת יעקב ח”א סי’ פד. ועוד) – ורבו הפוסקים החולקים ומתירים (ראה שו”ת מהרש”ג סי’ רי. מחנה חיים יו”ד ח”ב סי’ ס. אור המאיר ח”א סי’ עד. חבלים בנעימים ח”ג יו”ד סי’ סד. הר צבי יו”ד סי’ רעח) – כאן אין ההנאה מגוף הבב״ח, כ״א מהבישול שלו. (ובזה גופא – הוא רק ע״י הסתכלות, וכבדיון הנ״ל, משא״כ במת, שנהנה מהמת עצמו, אלא שהוא ע״י ההסתכלות).
לגבי מראית עין – ראה שו״ת אגרות משה או״ח ב, מ. מנחת אשר ווייס א, סז.
ומצד חיישינן לתקלה, דילמא אתי למיכל מיני׳ וכן חשש גדר איסור סחורה – ראה בארוכה שו״ת כנף רננה יו״ד סי׳ סב שדחה כל הסברות לאיסור. וראה בית הלל יו״ד רסי׳ פז שכתב בפשטות להתיר. וראה עוד מזה בשו”ת תשורת שי תנינא סי’ קפד. ברכ”י או”ח סי’ קפא ס”ק ו, מהרש”ם ח”א סי’ קכו. שם סי׳ רח. שם ארי׳ יו״ד סי׳ כו. חלקת יואב יו״ד סי׳ יח. יהודה יעלה יו”ד סי’ קמח. הנסמן ביביע אומר ד, יו״ד ו. וראה באמרי מרדכי גראסס סימן ס שסיכם הענין בטוטו״ד.
וראה גם כאן.
בישול בשר בחלב – שו”ע יו”ד סימן פז. בקדירה בת יומא – תלוי אם בבלוע יש איסור בישול מה״ת. ויש להחמיר בשל תורה. וראה שו״ת הצ״צ יו״ד סי׳ סה ד״ה ומה שתי׳ עוד, שמדבריו יש להוכיח שגם בבלוע אסור, עייש״ה.