סימן מ’ אלפים: להדליק נר חנוכה בערב שבת בבית הרפואה – שאלה של לפני עור
שאלה:
ביום שישי היה בביה”ר ורצה להדליק נרות חנוכה בביה”ר. האחות יהודיה שאינה שומרת תורה ומצוות לע״ע, אמרה לו אין בעיה שתדליק אבל אחרי שעה אני מכבה לך את הנרות. האם מותר לו להדליק או שמא נחשב למכשיל את האחות בחילול שבת?
מענה:
מותר לו להדליק.
אמנם, כל שאפשר צריך לסדר שיוכל להדליק בצמצום באופן שדולק כשיעור, ולאידך לא תכבה.
בכל אופן, אסור לו להביע שום הסכמה לדבר. ואם הוא באופן שיש נוהל בביה״ר, וכשמרשים להדליק הוא מראש באופן שכאילו מסכם איתם שהאחות תכבה, אסור.
מקורות:
לכאורה אין לו ברירה, שהרי פשוט שאין להורות שלא ידליק נרות חנוכה, ומדוע יפסיד מצותו מחמת שאחר יחליט כתוצאה מזה לעבור עבירה, שלא מצינו כך בשום מקום.
אלא שזה אינו, שהרי אפשר לקיים שניהם, שהרי יכול לצאת ע״י שאשתו מדלקת עליו בביתו, או שידליק בנרות חשמל למאן דאית לי׳ הכי, או שידליק בצמצום לחצי שעה, שבאמת מעיקר הדין סגי בחצי שעה אחר שקיעה״ח. וראה אצלנו התמים כסלו ושבט תשס״ב.
אלא שבלא״ה אין איום שלה אחריות שלו. ונוסף לכך שאינו מתעסק בהכשלה ולא גורם ישר, שאינו מעורר או מסייע. וגם אינו בשעת האיסור, וכל שעוסק בעצמו ולטובת עצמו ומחמת זה השני נכשל ליכא משום לפנ״ע, ראה אצלנו 24996. 19215. והנסמן שם ושם. ואיכא נמי משום הלעיטהו – ראה בכיו״ב אצלנו 16900.
ועוד, דעביד איניש דגזים ולא עביד.
ובכלל האריכו אחרונים שאין לחוש לעשות מה שצריך מחמת איום של השני. וגם בזה עלתה לנו ארוכה במק״א, ראה 28593.
#40000