Can one use a peeler on Shabbos? When peeling vegetables on Shabbos, how much time prior to eating can one peel them?
There is a Machlokes Haposkim whether a peeler may be used on Shabbos. Some allow it for all fruits and vegetables. This opinion seems most correct.
Others maintain that it may only be used for fruits and vegetables of which the peel is edible. Still, others argue that it may not be used at all.
According to all opinions, it may only be used right before the meal.
Sources:
שקו״ט בכ״מ עפ״ד המג״א סוסי׳ שכא, ל, ובפמ״ג בא״א שם. וראה שבת כהלכה יג, ט. וש״נ. וראה קובץ העו״ב תשד״מ ואילך.
אמנם, במק״א הארכנו בבירור דעת אדמו״ר הצ״צ, וכ״ד הדברי נחמי׳, שבקילוף אין משום בורר ורק משום דש, ובמקלף בידו סמוך לאכילה אין איסור. ומצו״ב. ומ״מ, גם בהשתמשות במקלף, עדיין יש מקום להתיר מה״ט, שהרי פוצעים אגוזים בקורנס, שבת קכב, ב, וראה אג״ט, דש, ג, בנוגע לכלי שדרך להשתמש בו לאלתר. ואכ״מ כעת. וראה קובץ בית יצחק דלקמן. ומ״מ עדיין יתכן לחלק בין מקלף כסי כסי, שמקלף א׳ א׳ ואוכל, והיינו בשעת האכילה גופא, וע״ד שיטת המתירים ברירה מיד לפה, משא״כ בשאר גדרי בורר – סמוך לסעודה. ועצ״ע כעת.
ומאז כתיבת דברינו, ראיתי לכמה מידידנו שדרכו באופן דומה, בדעת אדמו״ר הצ״צ, ובשינוים קלים, ואציגה ציוני״ם אשר עמדי – קובץ הערות הת׳ ואנ״ש צפת גל׳ פט. קובץ נראה בכבודו ב. שו״ת ממלכת כהנים כב. (וראה שם כט, ו).
וכן בקודש חזיתי לכמה מחברים שכתבו כן מד״ע, והוכיחו במישור מדברי הראשונים כמלאכים. ולא נתתנני עתי ועטי לעיין בכל דבריהם, היעמדו דבריהם או לא – ראה קובץ בית יצחק כג. שו״ת שמן המאור סופר או״ח א, כד-ה. שיעורי מלאכת מפרק שילוני, ג ואילך. הליכות מרדכי מלאכות שבת, חברוני, ג, ח ואילך. ז, כט ואילך.
#2263