« go back

Can I eat both dairy and meat with the same dentures? 

 

Question:

I have a (removable) polymer resin and acrylic false-tooth. May I eat milchig and fleishig with it in my mouth?

 

Answer:

In general, before eating milk products, and even beyond the required waiting time after eating meat (and vice versa)—one must always ensure that no actual meat particles remain between one’s teeth.

Accordingly, as long as your artificial tooth is clean, you may freely eat both dairy and meat without the need for a designated pair of dentures for each. The above permission applies whether the food you are eating is cold or hot.

However, regarding hot food, it is best to eat only after the food is transferred into a k’li sheni (a cup, bowl, etc.) and to avoid eating directly from a k’li rishon (a vessel in which the food was originally heated).

 

Sources:

טעמים ומקורות:

בנוגע לשניים תותבות – עיין בדרכי תשובה סי’ פט ס”ק יא, שראוי ליר״ש להחמיר שיהיו שיניים מיוחדות לבשר וחלב. ועכ״ז המנהג להקל. וכמה טעמים בדבר. ומהם, דדמיא לשיניים טבעיות (אבל ראה שו״ת בי״צ יו״ד א, מג שיש לחלק טובא).ועוד שברובא ה״ז כבר בכלי שני (ובכגון דא לפיש להקל בגוש וכדלקמן. ועוד שבכניסה לפיו כבר אינו בגדר גוש). ועוד זאת, כמ״ש בשו”ת מהרש”ם ח”א סי’ קצז, ובכה״ח יו״ד פט, כב, וכ”כ באגרות משה או”ח ח”א סי’ ה, שאחרי ההכנסה לפיו והנגיעה בשיניים כבר ירד חומו ואינו בגדר שהיד נכוית בו (ולכמה דעות היינו שיעור דיד סולדת – ראה מהרש״ם שם. שו״ת יבי״א ג, ב – שיעור למרות שבד”כ מחמירים שיד סולדת הוא פחות מנכוית. וי״א שכל שאינו נמנע מלאכול או לשתות ודאי אין היס״ב. אבל נראה במוחש שאינו כן. וראה נשמת אברהם יו״ד פט, ב). ובפרט שהוא כלי שני, וי״א שבכ״ש עכ״פ יש לשער ביד נכוית (ראה חזו״א מעשרות ד, יח). ובצירוף שכל מה שנכנס לפה ואינו שוהה בתוכו זמן רב אינו נבלע לכמה דיעות – רדב”ז, ודלא כפמ”ג בפתיחה. וכ״כ מהרש״ם שם. (אלא שבאוכל גבינה חמה בד״כ שוהה באכילתו). וכן בצירוף עוד כמה סברות באחרונים, שהבל ורוק הפה פוגם באוכל לפני שנבלע בשיניים ודינו כאב״י – נשמת אברהם שם. ועוד, שהשיניים הם חלקות ודומות לכלי זכוכית שמעיקר הדין אינם בולעות, ראה דרכ״ת שם בשם שאילת שלום קצה, ואפילו לרמ״א שהחמיר בסי׳ תנ”א – י”א שדעתו להקל בשאר איסורים. (אלא ששיניים תותבות בזמנינו נראה שבולעות. אבל כשהוא על בסיס של זכוכית מקום להקל כנ״ל). וכן י”ל שגם הדרכ”ת מסכים בסתימה זמנית שא”א להורידה כשיניים תותבות, שאין ללמוד מאפשר לשאי אפשר (וכ״כ בשו״ת בי״צ שם, לגבי שיניים טבעיות, ושלכן שיניים תותבות חמירי טפי. אבל בסתימה י״ל כנ״ל). ועוד כתבו שאחרי שנבלע בשיניים דינו כמעוכל. ורק בבשר גופא נק׳ בשר גם בין השיניים, משא״כ בטעמו – ראה חי׳ חת״ס חולין קג, ב. שו״ת זקן אהרן ב, נא. 

ועכ”פ כדאי להעביר המאכלים ומשקים החמים לכלי שני, שערוי מכלי שני (לתוך הפה, וכש”כ ע”י כפית) אינו מבליע. ואפילו במאכלים שהם דבר גוש שלדעת הש”ך סק”ח בק”ה נחשב לכ”ר (וגם י״א שהשיניים בגדר דוחקא דסכינא וחמור טפי בגוש), בצירוף הנ”ל אפשר לסמוך על השו”ע, והרמ”א שם, שאין דינו ככ”ר.