Am I allowed to take hot showers during labor on Shabbos? Can I Listen to a CD that’s designated to relax oneself during labor, on Shabbos ?
From when one is ready to give birth, experiencing heavy labor, or can’t walk or stand without being aided or blood from birth is flowing, one may be Mechalel Shabbos in all matters needed for her health or comfort. If contractions are consistent every few minutes, the same Halacha applies. (The above mentioned does not refer to traveling to a hospital which often needs more time – see here at length https://asktherav.com/going-into-labor-on-shabbos/). However, non-Jews may do Melacha prior to this stage – when she is in pain, or having contractions every 15-20 minutes.
Things that are for relaxation purposes only, such as taking a shower, should only be done through a non-Jew or a Shinui, unless there is a great need. However, taking a shower or bath to ease the pain is permitted.
Regarding listening to music: if one feels that it really relaxes them and without it they feel very uncomfortable, then they should prepare the CD playing before Shabbos . If they are holding after the stage that according to Halacha one may be Mechalel Shabbos, and one cannot prepare it before Shabbos, then they should put the CD on with a SHINUI – not the regular way, with one’s elbow or back of hand.
Sources:
עיין שבת קכח במשנה ובגמרא שם בנוגע סומא שמותר ליתובי דעתה, ועיין בתוס׳ שם שיש לחוש שתסתכן מפחד לבבה אשר תפחד שמא אין עושין לה יפה, ולשון התוס׳ הובא בשו״ע אדה״ז סימן של סעיף א. ובמאירי שם: מחללין עליה את השבת לא סוף דבר למה שהוא נעשה לה לרפואה אלא אף במה שאינו נעשה אלא לישב את דעתה וכו׳ מתוך פחדה יכולה להסתכן וצריך לישב את דעתה. וברמב”ן תורת האדם שער המיחוש ענין הסכנה: דמשום יתובי דעתא דחולה בעלמא מחללינן שבתא במלתא דמסתכנא.
ויש לדון אם ה״ה לכל דבר שנעשה ליתובי דעתה שמותר לעשות לה. ולכאורה מלשון הפוסקים משמע שדוקא דבר שתסתכן מפחד לבבה ולא לכל דבר. ועיין במ״ב ס״ק ג שאפילו היא אינה אומרת שהיא צריכה מ״מ קים לנו שמתיישב לבה יותר. וראה שו״ת אג״מ א, קלב. להורות נתן ה, כז, ז. חשוקי חמד ע״ז כו, א.
ועצ״ע לדינא, אע״פ שפוסקי זמנינו נוטים להתיר.
ומ״מ לכאורה יש צד היתר בנוגע הפעלת מוזיקה וכיו״ב, מטעם אחר, מדין חושיב״ס, שנחלקו אם עושין לו כל דבר שרגילים לעשותו לו בחול: בפירש״י קכט עמוד א ד״ה דבר כתב לאיסורא, והרב המגיד מתיר – הובא בב״י ריש סימן שכ״ח. ועיין במ״א ס״ק ד וס״ק י״ז. ועיין שו״ת צ״צ או״ח סימן לח שהמ״א סובר כרש״י. וכבר שקלו וטרו הפוסקים הלכה כמי. ואנן קייל״ן כשיטת אדה״ז בסימן שכח סעיף ד וסעיף כד שרק 1 באיסור של תורה 2 בעל נפש יחמיר לעצמו.
מאמתי נקראת יולדת – סימן של שו״ע סעיף ג ככל השיטות בגמרא קכט.
להשאיר המוזיקה מע״ש מדין השמעת קול – עיין ברמ״א סימן רנב ס״ה לתת חיטים לתוך הרחיים מבעו״י שתי שיטות ואדה״ז סעיף טו שיש להחמיר אם לא במקום הפסד, ובקו״א נשאר בצ״ע הפסד מרובה, ועיין מנחת שלמה קמא סי׳ ט ענף ב ושו״ת באר משה ח״ז קונטרוס אלקטרוני סי׳ קי וקכא שהמכשירים המשמיעים קול זמרה יש בו משום אושא מילתא.