A Fleishig knife cut an onion and the onion was put into a Milchig chopper. Is the Milchig chopper kosher?
The chopper should be Kashered. If not Kasherable, there is room for leniency, provided the chopper doesn’t heat up when used.
See here for more details.
Sources:
נדו”ד, אינו שייך למחלוקת המג”א ואבן העוזר הידוע (מצויין בחוו”ד המובא לקמן) שהרי הוי טעם שני כאן לאיסור.
ואעפ”כ יש מקום לצדד כאן להתיר מב’ טעמים:
א. מש”כ החוו”ד (סי’ צ”ו ביאורים סק”ו) דאין בלוע יוצא בלא רוטב. אבל בנוסף למה שכמה כתבו שחריף בלוע יוצא בלא רוטב (ראה דרכ”ת סי’ צ”ו סק”ה בשם הפמ”ג ועוד), הרי כאן הוי הסכין בשרי ומן הסתם בלע גם שמן. וכמפורש בחוו״ד שם. [ אלא שיש שדנים להתיר גם בבלוע שמן. וכ״ה בחוו״ד קה, טו. צד, טו. צז, ה. וראה שו״ת בית שלמה יו״ד סוסי׳ קס. סי׳ קסח. דע״ת סצ״ו. משמרת שלום לפמ״ג סס״ט במ״ז כא. שו״ת מהר״ש ענגיל ח״ה סט״ז סק״ז. ולאידך להתירא, בשו״ת מהרש״ג ח״ג סל״ט. וראה ערוגת הבושם יו״ד קה, ז. יד״י צו בפיה״א ט].
ועוד, שאם המכונה החלבי היא ב”י, א”כ הבצלים נעשו בב”ח (אם אין ס’ נגד החלב), וא”כ יש לדון מצד כל הבא מבב”ח דיינינן ליה כמעיקרא (ראה סי’ צ”ד ש”ך סקכ”ב) והוי כאיסור מחמת עצמו, וא”כ אפילו אם לא היה שמן נאסר דאין כאן היתר של בלוע. ואף דכתב הצ”צ (שו”ת יו”ד סי’ רפ”א, ע”ש) דס”ל לאדה”ז כמהר”ם לובלין שבש”ך סי’ צ”ג סקכ”ג, הרי לכאורה אין זה שייך לנדו”ד שאין כאן בישול (רוטב) שיערב הטעם בכולו.
ב. אם הסכין לא היה בן יומו דעת הבית מאיר בחי׳ יו״ד סי׳ צו ס״ג, דלא החמיר הרמ”א אלא לכתחילה. אלא שכבר חלקו עליו הרבה פוסקים (כולל הפמ”ג מש”ז סק”י ושפ”ד סקי”ט), וכן מבואר באדה”ז סי’ תמ”ז סע’ מ’. ועוד שבבית מאיר גופא יל״פ שלא התיר אלא שנחתך בסכין של חלב שרוב תשמישו בצונן. וראה שו״ת מהרש״ם ח״א ס״ע. ח״ח סי׳ קנא.
אמנם, מכיון דטובא יש לפקפק בב’ סניפי היתר הנ”ל, לכן כתבנו להחמיר ולהכשיר המכונה.
אבל בדאא״פ בהגעלה – יש לצדד להקל, לא רק מחמת הנ״ל, אלא גם כיון שהבלנדר החלבי בד״כ רוב תשמישו בצונן, ולא שכיח שישתמשו בו בחם, ולכל היותר ה״ז כלי שני (ולא שכיח שיהא בגוש. וגם אם כן, חזי לאצטרופי להקל) – ראה בית מאיר הנ״ל. והובא גם במשמרת שלום לפמ״ג צו בשפ״ד ב. וראה דע״ת רסי׳ צו. מהרש״ם שם ושם. מהר״ש ענגיל ח, לא. ערוה״ש סוסי׳ צד. דרכ״ת שם פט.