האם יש לכבד את ר’ יוסף דילה ריינה (דילוריינו)?

 

הסיפור הוא אודות מקובל שניסה להביא משיח ע”י ענינים בקבלה ולא הצליח ולפי הסיפור יצא לתרבות רעה אח”כ.

האם צריך לקוראו “רבי” וכדומה?

 

מענה:

יש לכבדו ולקרותו רבי, כמפורש כינויו כך, כמעט בכל המקורות, כולל בסיפור המעשה עצמו.

 

מקורות:

כ״ה בשע״ק למהרח״ו ג, ו, ובס׳ החזיונות שלו בתוספת וליקוטים, ובס׳ הגלגולים, מהדורת פרעמישלא תרל״ה, סו – פט, ב. קרן הצבי לס׳ קרניים ע׳ ט. תולדות יעקב יוסף יוסף פ׳ שלח. מלא העומר איכה ב, ט. ועוד. וראה סה”ש תשמ”ח ע’ 628 הע’ 41.

ובס׳ קורא הדורות מהדורת אהבת שלום, וכן בבן איש חיל א זכור ד, מכונה: הרב ר׳ יוסף דילה ריינא. אבל בפרדס רמונים כא, א, בשו״ת חת״ס ו, פו, נזכר ללא  תואר ר׳.

ולהעיר שגם בס׳ מלאך המשיב לרבו או בן דורו שכינהו ״הרשע״, אם נאמר שהכוונה אליו (וראה ספונות יא ע׳ פה. יז ע׳ 230), נזכר בשם הרשע מר׳ יוסף.

וראה שיחת ש״פ האזינו תשמ״ב, במה שנקרא ר׳ אבנר תלמיד הרמב״ן בשם ר׳, וההוראה מזה.

ובכללות הענין לקרוא בשם ר׳ בכה״ג – ראה קובץ גליונות מריח ניחוח עקב תש״פ ע׳ 25. וראה אצלנו כאן מכמה מקורות –

אדם שהיה משכים ומעריב לבתי כנסיות וירא שמים אבל לא זכה ללמוד כלל. האם לכתוב על המצבה שלו את השם בלי תואר או לכתוב את התואר ר׳? 

ומה גם שחילוקי גירסאות יש בדבר אם אכן יצא לתרבות רעה. וברוב נוסחאות הקדומות לא נמצא זכר לדבר. ויש שכתבו שזכה לתיקונו. וראה אוצר הגדולים ד ע׳ ר. ספונות ו ע׳ שידו אילך. קובץ מקבציאל לט ע׳ תשכה בארוכה. המבשר תורני ויק״פ תש״ע  ע׳ יח. אוצרות משה הלל ע׳ 120 ואילך.

ובחדושי הרי״מ לקוטי הרי״מ מס׳ טעם הצבי ע׳ קלד בשם החידושי הרי״מ, שמה שמספרים שנתן לקליפות מיני בשמים והי׳ תקרובת לע״ז הכוונה שכאשר גמר מעשיו האט זיך געשפירט פון איהם. ועד״ז ממש הוא בס׳ בן גרני ר״פ תזריע בשם החת״ס.

 

 

#40868


Add Comment

Your Email address will not be published