Should one remove his glasses for Shema, and have his hands sit directly on his eyes?

 

Question:

Is it considered ideal that someone with glasses remove his glasses for Shema, and have his hands sit directly on his eyes? If yes, would this only apply for the times of fulfilling the mitzvah or every time one recites Shema? (I understand that you have already answered regarding touching the eyes directly with the Tzitzis, so I am wondering if this is different). Thank you.

 

Answer:

No need unless it affects your kavanah.

 

Sources:

עיקר הענין משום כוונה. וגם אם נאמר שיש טעם להניח ידיו על עיניו דוקא, עכ״פ ע״ד הסוד (ראה עוד יוסף חי וארא א. וראה הנסמן אצלנו כאן) – פשוט שג״ז בכלל.

Should one keep his eyes closed and covered by his hand when saying ברוך שם by שמע?

ודלא כדעת איזה חכמים שרצו לדייק מל׳ שעה״כ ק״ש דרוש ה, תסגור ב׳ עיניך ביד ימינך, כאילו צ״ל ללא הפסק. ובמכ״ש מדעת רוה״פ גם בברכת הראי׳ וכה״ג. ועדיף משאר זכוכית, דלהכי עבידי. גם פשוט דל״ד להעברת הציצית על עיניו, ראה אצלנו:

How is one to pass his Tzitzis over the eyes during Davening while wearing glasses?

ואדרבה, מצינו בהנהגת כמה מהמקובלים שכיסו פניהם בעת אמירת פסוק ראשון בטלית והניחו ידיהם על עיניהם בהפסק הטלית, ראה שם גופא בעוד יוסף חי, למרות מש״כ בעצמו דלא סגי בסגירת עיניים לחוד וצ״ל השמת ידו על עיניו. ודוחק לומר שבטלית סוגר בידיו ע״ג בגד, ואילו במשקפיים ה״ז רק הנחה על עיניו לחוד. ואין לנו לחדש כך מעצמנו ללא מקור ברור.

וכ״כ בשו״ת אז״נ יב, נג, ג. משנת יוסף ו, כג, א בסופו. תשובות אביגדר הלוי ע׳ צו. הגרח״ק – נדפס באליבא דהלכתא ה ע׳ ה. דברי יציב לקוטים יב. (ומש״כ בהוראת הרה״צ מנאסויד – סתם ולא פירש, וכנראה נתכוון, שהורה בדוקא שלא להוריד, וביאר בטעמו, שאם יוריד עבור פסוק ראשון, ויחזור ויניח לשאר הק״ש יהא בלבול הכוונה. ולאידך, אם לא יחזור ויניח יוקשה עליו הקריאה. וג״ז מבלבל. אלא שבמשקפיים שבימינו א״צ להוריד לגמרי, ואפשר להחזיק במשקפיים בגובה מעל לעיניו למשך זמן אמירת פסוק ראשון). ולחנם, נתקשה בדבריו ידידנו הגרא״ג שליט״א בספרו ביאורים ובירורים באורח חיים ב הל׳ ק״ש, סא, ה .

וראה בהנהגת הגריש״א בס׳ גם אני אודך תשובות הרב חליוה נז, ע׳ צט, ובהלכה ברורה סא, י, בהנהגת אביו בעל יבי״א. אבל ראה דברי יצחק כדורי שער סדה״י ט, ע׳ סח.

 

 

#39469


Add Comment

Your Email address will not be published