קריה”ת חוה”מ סוכות באה”ק

 

שאלה:

האם יש לכת”ר שיטה או הסבר וכו’ בנוגע לסוגיה הנ”ל במנהג אנ״ש מעבר לנדפס כבר ע”י רבני אנ”ש באה”ק?

 

מענה:

אין דרכי להתעבר על ריב לא לי. והרי יש רבנים מובהקים מאנ״ש באה״ק המורים לקהלותיהם היאך להתנהג.

אבל מאז ומקדם הי׳ פשוט אצלי לעשות כפסק הרמ״א, וכדברי הצ״צ בפס״ד, וכההוראה בהטייפ. והרי ע״ד הנגלה פשוט שכ״ה, שאין סיבה להיוצאים ביד רמ״א לחלק בין א״י לחו״ל. וגם לולא ששמענו כך מפי הקודש, הי׳ מקום להורות כן למרות המנהג בכ״מ. וכש״כ לעת כזאת ששמענו כך בבירור. וכבר האריכו כמה רבנים להוכיח כן.

והנה, החולקים נתלים בעיקר במענה להגר״ב נאה ע״ה. אלא שאינה הוראה לרבים ולא נתפרסם לרבים כלל בשעתו, בניגוד להשיחה שנאמרה ברבים ולרבים.

ועוד שמה שנאמר לו באופן פרטי שלא ישנה מהלוח – אינו מוכיח שלכן אין לנהוג אחרת, והיא רק הוראה למי שכבר הדפיס באופן מסויים, שאין לו לשנות מהנדפס מטעם הידוע ליוצרו. ואפשר לומר בכמה אופנים בטעם הדבר, אם מחמת שהנמען לא בירר מספיק כפי שנצטווה (איך שלא נפרש בזה), או מטעם אחר. ודוגמא לדבר שאדה״ז לא שינה והשאיר ושמרו בסידור, ופשוט שלמעשה אין לנהוג כן. ואפשר שבלוח כולל חב״ד שאני. והרי נמצאו שם בלוח גם כמה וכמה מנהגים שאינם תואמים למנהג חב״ד.

 

 

#36605