Do you need to stand during Krias HaTorah?
Halachically, there is no need to stand while the reading of the Torah even if the Bima is not on a raised platform or the Torah is being read on a low table and it is not 10 Tefochim high. However, there are poskim who say that one must stand in these cases. Regardless, one must stand or rise themselves slightly for Barchu before the Aliya.
Still, there are those who accustomed to stand for Krias Hatorah regardless. It is preferred to follow this custom unless it is hard, and you wouldn’t be able to concentrate on Krias Hatorah.
Sources:
עיין שו”ע או”ח סי’ קמו ס”ד. פר”ח שם. ביאור הגר”א שם. מג”א סק”ו. ט”ז סק”א. משנ”ב סקי”ח ובסקי”ט. שעה”צ סק”כ. וראה הגהות אדמו״ר מוהרש״ב לסידור תורה אור, נדפסו בשו״ת תורת שלום ד, קריאת התורה, ע׳ טו. (והובא באג״ק חכ”ד ע׳ קכ). ולהעיר מתורת מנחם רשימת היומן ע׳ קפד.
Q. If the Torah is being read on a platform, is there a preference or Chumra to stand or may sit?
A. Some say it is preferred. The Arizal would not stand, and the Rebbe Rashab explained that this applies only where there is a raised platform.
Q. If yes, does that apply בין גברא לגברא or may one sit during that time?
No need to stand at this time, though some mention this as a midas chasidus. Others say it’s better sit then.
שע״א ד, ט. ועוד. וכשאינו ברשות אחרת – גם מותר, כ״ה בהגהה בסידור ר׳ שבתי הובא בהגהות אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע בהוספות לסידור תורה אור. וראה בקובץ העו״ב אמור תשס״ז ע׳ 57. אבל באור צדיקים כ, ו, שבכה״ג צריך לעמוד גם בין גברא לגברא.
#21787
#31756
וצ”ע לפי שלאחר תשל”ח בד”כ לא ראינו שהרבי עמד (וכידוע שהמנהג שאין אוחזים באתרוג בשעת הלל הוא ממה שעשה הרבי מה שהרבי הקודם עשה כשכביכול לא הי’ יכול לאוחזו מצד חלישות וכו’ וד”ל)
בד״כ עמד זולת בש״ק שהקריאה על בימה גבוהה