Can I trim my mustache the week of Tisha B’Av?

 

You may trim your mustache – if it interferes with eating – this week.

 

Sources:

שו״ע תקנא, יג. ופשטות השו״ע להתיר גם בשבוע זה, שהרי כל עיקר איסור תספורת בשו״ע הוא רק בשבוע שחל. וגם בלבוש יג, כתב בסתמא כדברי השו״ע. ומדשתקו המג״א והט״ז ונו״כ השו״ע ולא העירו מאומה, הכי נקטינן. וכך סתמו רוב ככל האחרונים, מבלי לחלק. וכ״כ במאמ״ר תקנא, יב להתיר גם בשבוע שחל בו. ודלא כקיצור שו״ע קכב, ד להחמיר בשבוע שחל בו ע״פ הב״ח. וראה בטעמו בלחם הפנים שם. ונגררו אחריו כמה מהמלקטים. וליתא כנ״ל. (ובת״ב נדחה ודאי אין להחמיר בשבוע שלפניו).

ומשה״ק הב״ח כאן וביו״ד שצ, שבשו״ע יו״ד שם א נפסק לאסור לאבל תוך ז׳, וכדעת הרי״ץ גיאות, והרי בתורת האדם לרמב״ן ענין אבילות ישנה כתב לדמותם זל״ז, ש״דינו כדין האבל״ (וגם בב״י כאן כתב שהרמב״ן לשיטתי׳ אזיל שהתיר שם בענין האבלות בתספורת גם לאבל), ונמצא שבשו״ע זיכה שטרא לבי תרי – הנה, באמת בתוה״א גופא נמצא שחילוק בדבר, שהרי בדיני האבל הביא ג׳ דעות, אלא שהכריע להתיר, ואילו בדיני ת״ב כתב בפשיטות להיתר ולא הביא דעה חולקת. וכבר כתב בעט״ז תקנא, יג, וכן במט״י יד, דהכא שאני שהיא אבלות ישנה. וכ״כ עוד אחרונים ליישב. ובמאמ״ר שם תי׳ גם באו״א, שאין להחמיר בשבוע שחל יותר יותר מתוך ל׳ לאבל (שתפס המחבר לעיקר כהדעות שתוך ל׳ הותר, אף שבב״י נטה קו כדעת  הראב״ד להחמיר גם תוך ל׳. וראה בש״ך שצ, א). וכבר קדמו בשכנה״ג בהגב״י יג (הביאו בכה״ח קע). וכ״כ ליישב, בשו״ג מו, וביוסף את אחיו פלאגי מערכת א אות טו, ועוד, שדין שבוע דחל בו כתוך ל׳. וראה גם בעו״ש ו, שכתב שבת״ב עצמו אסור. ונראה מדבריו  כנ״ל, דבת״ב דינו כאבל תוך ז׳ (וראה מאמ״ר יג משה״ק בדבריו). ובמשנ״ב בשעה״צ צ, שאין להחמיר כאן כדעת הב״ח, לפי שבלא״ה י״א שעיקר כרמב״ן להתיר אפילו לאבל תוך ז׳.

 

#22764