How can I practice Shechita without violating Bal Tashchis?

 

Question:

When learning shechita, shochtim must learn to hold and properly shecht the animal or bird. The first few cannot be eaten due to kashrus issues. Is it Mutar to practice with the intent of throwing out the birds? If it is Mutar, is there a limit how many birds may be used for practice?

 

Answer:

It is asur to make a bird a Neveila and certainly not with the intention of throwing it out, as it is Bal Tashchis, destroying something which is useful. An exception would be if a Neveila is worth the same as a kosher bird.

Practically, you should practice in a non-Jewish plant where both are worth the same for them.

 

Sources:

ראה חידושי הרשב”א חולין דף י ע”ב סוד”ה אי הכי. ובנדו״ד – חידושי הר”י מלוניל חולין דף ב ע”א. וראה תורת הבית הארוך בית א שער ב דף טז ע”ג. (ושם: עצה טובה. ובפלתי יו״ד יח, ב הקשה שה״ז גם איסור משום ב״ת, וכמפורש בהמשך בד׳ הרשב״א שם. וכן בחי׳ הרשב״א שם). ומבאר דמיירי כשטריפה וכשירה בחד מקח. וביד״י בפיה״א ט ד״ה והנה כן כתב ליישב, כיון שהסכין בחזקת בדוק, וגם רק ספק הוא. אבל גם לפ״ז, במועד לקלקל חמור טפי – ראה ברמב״ן חולין ב, א בדעת רש״י בדין חש״ו. ועוד. וכן בתוה״ב הארוך בש״א. וראה קו״א לשו״ע אדה״ז יו״ד יח, ו, ובפס״ד להצ״צ יח, ב – מג, א). וכ״כ בשמלה חדשה סימן יח יא. פמ”ג מש”ז שם סק”ז.

אבל ראה ספר חסידים תרסז שלצורך (עור או דם) אין בו משום בעל תשחית. ויל״ע אם בשביל ללמוד הוא צורך מספיק. וכיון שגורם לנבלה, ומאידך צריך לבשר חמור טפי. וראה שו״ת מור ואהלות באהל ברכות והודאות מח ד״ה החשש השני שנקט שגם להתלמד אסור ולא רק בקטנים.

ובש”ך יו”ד סי״א סק”ו שהתרנגולים יתנו לעניים – היינו כששחטו על מנת לאכול ולא על מנת לנבל.

 

 

#21378