איך להסתדר עם הדלת האוטומטית בבית רפואה בשבת?

 

שאלה:

שלום הרב.

בשבת נשארתי בבית רפואה ביחד עם אמא שלי ובשביל לצאת מהמחלקה היה צריך לעבור דרך דלת חשמלית שנפתחת באופן אוטומטי.

האם מותר היה –

א) להכנס ביחד עם יהודי אחר או גוי אחר שנכנסים לשם לא בשבילי?

ב) לבקש מהגוי שיפתח את הדלת? ואם כן האם מותר במפורש או שצריך לרמוז?

 

תשובה:

מותר להיכנס עם גוי אחר שנכנס כעת. אבל לא עם יהודי.

בצורך גדול, ואין גוי אחר שנכנס כעת, מותר אפילו לבקש מגוי ואפילו במפורש. כשאין צורך גדול, אפשר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי, כגון: אינני יכול להיכנס בשבת.

 

מקורות:

להיכנס עם יהודי – יש בו משום הנאה מחילול שבת. ואף את״ל שאי״ז גדר הנאה ממלאכה ורק הסרת המונע (ראה שש״כ יח, סג. אבל ראה אג״מ או״ח ב, עז), ושבהנאה מממלאכת שבת של יהודי קיל טפי כשאין הגוף נהנה (ראה במקורות ועיונים להלכה יומית אות שכא) – סו״ס יש בזה משום חילול השם שממתין ליהודי להיכנס עמו.

לבקש מגוי – מצד שבד״ש לצורך גדול. וראה במקורות ועיונים שם.

וכשאין צו״ג – לרמוז שלא בדרך ציווי, כיון שאי״ז הנאת הגוף – ראה אדה״ז שז, ז לגבי רמז לפתוח אגרת חתומה. וראה 15843. אמנם, בסי׳ תקיח, כב משמע שגם הסרת המונע בגדר הנאת הגוף. וגם בסי׳ שז הסברא רק שהגוי עושה להשלים פעולתו. ועדיין יש מקום לומר שההנאה להשתמש בחדר אי״ז בגדר הנאה, או באופן שהגוי העובד שם עושה להשלים פעולתו – ראה בארוכה אצלנו בהלכה יומית שם.

אבל אין להתיר משום פס״ר באמירה לנכרי – שהרי מיועד לכך ומתוכנת כך, וגם מכוון לכך בהדיא. וכבר הביאו מירושלמי שבת ז, ב שהעושה בתים חייב משום זורע, כיון שהוא מבחיל – מסייע לבשל ולגמור – את הפרי, אף שאינו עושה דבר בגוף האילן, שעושה סוכה מלמעלה להגן ולהצל על האילן – ראה פיה״מ שביעית ב, ד. קה״ע לירו׳ שם. וראה שביתת השבת זורע י. שו״ת מחזה אברהם נב. הר צבי או״ח ריא. ועוד.

ואין לומר שזוהי דרך הליכה לפי תומו, וע״ד הסברא בהליכה במקום שנדלקת נורה חשמלית – ראה שו״ת שבה״ל ט, סט – שהרי אין דרך ליכנס לתוך הזכוכית. ופשוט שגם הליכה בגדר מלאכה כשכך הדרך וכשמכוון לכך – כגון הליכה על קורת בית הבד. ואף גם בהליכה לקראת דלת אוטמטית, שכך דרכה. ולאידך, בהליכה על עשבים גדולים שאסור רק משום פס״ר, כיון שאינו מכוון לתלוש. וגם בשבה״ל שם גופא נחית לכך, עיי״ש שהסברא הנ״ל היא רק ״כל זמן שאינו חושב ממש ללכת למען הדליק״, משא״כ ב״נידון השכיח היום, שדלתות בית נפתחות ע”י עין אלקטרי ע”י הנכנס לתוכו, דבזה ודאי איכפת ליה בתוצאה של כניסתו ואסור״.

 

 

#16247