Am I allowed to attend a Lag Ba’Omer Hadlakah with music during the year of Aveilus?
Also, am I allowed to watch a live stream from Meron?
Answer:
Yes to both questions. But you shouldn’t dance, listen intently to the music, or participate in any other form of much festivity, etc.
Sources:
כשאין שם סעודה לית לן בה, כפשוט, לפי שאין לנו להוסיף לאסור על המפורש. וגם לא נהגו להחמיר לאסור שורר בפה. אבל רקודים ומחולות אסורים. וכן אסור לשמוע כלי שיר. ומה ששומע בדרך אגב, ואין כוונתו לכך, ה״ז הנאה הבאה לו בע״כ ושרי (ודומה לקול ע״ז שמותר כשבאה לו בעל כרחו (ראה שך יו״ד קמב, לד) – ראה גם שו״ת דבר יהושע ג, סג. שבה״ל ב, ריג (בהערות לרמ״א שצא, ב). בדה״ש שצא, מז. וצ״ע קצת מחכמ״א קסו, ב. ובנמוקי או״ח תרצו, ג, דכל שהותר לו ליכנס לבית המשתה מותר לשמוע כלי זמר. וי״ל כוונתו לשמוע דרך הילוכו ולא בכוונה תחילה. וראה גם שו״ת הר צבי או״ח א, קכא. (ולא דמי למש״כ בשו״ת מהר״ם שיק יו״ד שסח, דמי יודע אם מכוון לשמחה, דהתם מיירי בעוסק בלימוד כלי זמר, וכן ליכנס לראות מזמוטי חתן וכלה. משא״כ בנדו״ד שנראה בעליל שהכוונה להשתתף בהדלקה לחודא).
וראה בנדו״ד זכרון יצחק טהרני כט, מג. מקדש ישראל ימי הספירה קט.
והנה, בנט״ג אבילות לא, י, יצא לחדש להתיר לשמוע כלי זמר רק במירון ולא בחו״ל (ולהעיר משו״ת מנח״א ד, ס), ועייל פילא בקופא דמחטא לחלק בין הדבקים, ודבריו דחוקים ביותר כנראה למעיין. כן כתב להתיר להשתתף בסעודה כיון שאינה סעודה של שמחה ואסור רק ממנהגא, וכיון שגדולה מעלת היום ויו״ט מדבריהם הוא, אין לנו להחמיר עליו, ועוד שבשו״ת ברוך השם קכ כתב שהתירו לו להשתתף בשמחת נישואין שמחמת הפסקת האבילות דתלמידי רע״ק פקע גם אבילות היחיד. וכל דבריו מחודשים. ובפשטות ה״ז סעודת מריעות, ואינה סעודת מצוה. אבל להעיר משו״ת מהרי״ל החדשות קד: כל הנהנה מסעודת תלמידי חכמים כאילו נהנה מזיו השכינה וכו׳ הלכך ל”ג בעומר נמי סעודת מצוה הוי. ובכל אופן, ה״ז סעודה שי״ב שמחה. ובודאי אין דינו כיו״ט לענין אבלות, דלא אישתמיט בשום דוכתא. ומש״כ בשו״ת ברוך השם – היא גופא צריכא רבה. וגם הוא ל״כ כן רק בתור צירוף לעיקר דבריו, דהרי מיירי התם לענין אמא של הכלה תוך שלשים. ואין להשתמש בדבריו כהיתר גורף, ולא מן השם הוא זה. וראה גם בכ״ז שו״ת דבריך יאיר חדאד ה, נא. היכל הוראה ה, לו.
#14692