Single Girl Lighting Menorah In Her Own Apartment
Question:
If I am a single girl living in my own apartment, and I go to a friend/family’s house for Menorah lighting and I’ll be eating there, do I still have to light in my own apartment? And does it change anything if my father (in a different time zone) has me in mind by his lighting?
Answer:
You should light in your own apartment.
Please see here for additional details and sources:
PS: Even according to the view that you may fulfill your obligation if your father has you in mind – this only applies if he lit when it was already Menorah lighting time in your time zone. Regardless, the correct thing to do would be to light in your own apartment rather than rely on this.
Sources:
הנה, אינו מועיל שתהי׳ נוכחת בבית אחרים, שהרי חובתה בביתה. וגם בהדלקת אבי׳ צ״ע גדול, שאף שכ״ה במפתחות לס׳ התרומה רכט ועוד ראשונים (מחז״ו רלח. אלא שהוא העתק מד׳ ס׳ התרומה ואינו מהמחז״ו שכפה״נ מעולם לא ראה ולא שמע מבעל ס׳ התרומה, ולא נמצא בהרבה כת״י. ס׳ הפרנס קנב. וכ״מ קצת במהרי״ל קמה) – בכמה ראשונים כתבו רק בנשוי ובאשתו מדלקת – ראה רבינו חננאל שבת כג, א. שאילתות וישלח כו. רי״ו נ״ט ח״א. מחז״ו רלו. סמ״ק רפ. מאירי שבת שם. ר׳ ברוך ב״ר יצחק נדפס מכת״י מורי׳ כסלו תש״ס. ועוד. וראה הנסמן בשבות יצחק נר שבת טז. (ויתירה מזו, שבאר״ח הל׳ חנוכה יד, בשם י״א, שאפי׳ בבית אביו וסמוך על שולחנו, בן גדול מדליק לעצמו). וגם במג״א תרעז, א ואדה״ז רסג, ט, שבחורים צריכים להשתתף ואינו מועיל הדלקת הוריהם. וראה ערוה״ש רסג, ה. והארכנו במק״א. [וי״א שבימינו שלנים בפנימי׳ או בדירה ששכרו לעצמם (משא״כ כשלנים בביהמ״ד או אצל בעה״ב בעיר, יום כה ויום כה) לכו״ע אין יוצאים בהדלקת אביהם. וי״א שהחילוק בין נשוי למי שאינו נשוי מיירי במציאות שבנשוי רגיל לחזור לביתו משא״כ בבחור, וא״ש שבכ״מ שכתבו שיוצא יד״ח בהדלקת אביו דמיירי שרגיל לחזור לביתו כבנשוי].
ובפשטות הטעם, לפי שצ״ל משלו, עכ״פ כשאינו מדליק בעצמו, ורק בסמוך על שולחנו נטפל לאביו וכ״מ בשו״ע אדה״ז רסג שם. [ויש שביארו שרק כשאשתו מדליקה מועיל מדין אשתו כגופו (אבל בפסקי הריא״ז שבת ב, טז : אשתו או אחד מבני ביתו. וראה חי׳ מהרצ״א מ״ו לא, בדעת הטור. ול׳ הרמב״ם בסתמא: אורח שמדליקין עליו בתוך ביתו), או שכיון שאשתו נמצאת בביתו עדיין שייך הוא לביתו, וכל׳ המאירי שבת כג, שנמצא קובע לעצמו בית בעיר אחרת. ובאו״א – שרק בעה״ב עצמו נשארת קביעותו בביתו משא״כ בבניו, ראה גם ערוה״ש שם. ויתכן כנ״ל שתלוי במציאות אם רגיל לחזור לעתים תכופות. ולהעיר מט״ז תרעז, א והב״ד במסגה״ש קלט, ז שרק באשתו מדליקה מקום להדעה שאכנסאי לא יהדר להדליק בעצמו, אבל בהדלקת ב״ב שפיר יכול להדר להדליק בעצמו. ועו״ש משמע שבאשתו מדלקת א״צ בכוונה להוציאו משא״כ בב״ב. ונפק״מ טובא בין האופנים הנ״ל].
ובענין ההדלקה במק״א שיש הפרשי שעות – ראה בשו״ת מנחת שלמה תניינא סי׳ נ״ח סק״ד, ובחוט שני עמ׳ קי״א – שגם אם כשהדליקו עליו בביתו עדיין לא הי׳ חייב בהדלקה, מ״מ החיוב הוא על הבית, ובמקום ביתו כבר חלה חובת הדלקה. אבל עי׳ במועדי ישרון פ״א הע׳ 19, ובשבות יצחק נר שבת עמ׳ קע״ו שאינו יוצא כיון שבמקומו עדיין לא חל החיוב הדלקה. וראה בארוכה בשו״ת מנחת יצחק ח״ז סי׳ מ״ו. וגם בזה הארכנו במק״א.
#12044