A Bathroom that has not been used

 

Question:

Do the halachas of a bathroom, such as using the water for Negel Vassar, or drinking the water etc. apply to a new, fully renovated bathroom that has not been used?

 

Answer:

Yes, the halachos regarding a bathroom apply. The exception is that only inside is considered a bathroom before using it, but the walls on the outside are not.

Nonetheless, the examples you mentioned are fine, such as drinking the water or using the water tor Negel Vasser.

 

Sources:

אדה״ז פג, ב: הזמין מקום או חדר לבית הכסא ועדיין לא נשתמש בו אסור לקרות בתוכו מדברי סופרים הואיל ונקרא עליו שם בית הכסא יש בו בזיון לקריאה שבתוכו אבל מותר לקרות כנגדו אפילו בסמוך לו תוך ד’ אמות שאין קריאת השם בלבד כדאי לאסור חוצה לו.

אמנם, בבה״ל שם ב ד״ה הזמינו, שביודע מראש שיצטרך לכסותו מיד לא חל עליו שם ביהכ״ס. וע״ד מת שדעתו לפנותו, עיי״ש ראייתו. ועכ״ז לא נ״ל שדומה לביהכ״ס שלנו שאין הכרח לכסותו אח״כ. ונחתינן גם לשקו״ט בביהכ״ס שלנו אם דינם כבתי כסא דפרסאי. ולכתחילה יש להחמיר.

ועדיין יל״ע בדין רו״ר בכגון דא. והנה בטעם איסור הזמנה – כתבו ראשונים משום גזירת חדש אטו ישן, או שבתוכו מהרהר בענין מטונף, או משום גנאי ובזיון. וכ״פ אדה״ז כנ״ל. ונמצא שאין לחוש משום רו״ר. וממילא בשאלות דלעיל שהן משום רו״ר או בזיון אין לחוש בדרבנן (שהרי הזמנה בכה״ג דרבנן כמ״ש הראשונים, וכ״ה בשו״ע אדה״ז כנ״ל). ומה שהובא בכ״מ בענין הכנסת מאכלים לביהכ״ס משום גנאי ובזיון – ראה שו״ת אפרקסתא דעניא קלג. ועוד – אינו ענין לנדוננו שהוא בזיון לק״ש, כפשוט.

והנה, בשו״ת אול״צ א, א כתב לחדש שאיסור ק״ש בביהכ״ס משום רו״ר, שדברים המיוחדים למותרי האדם י״ב רו״ר. והוכיח כן מדין הזמנה שהרי אי״ב טינוף וזוהמא. ולפ״ז מש״א בגמ׳ שבת י, ב משום דמאיס – היינו רו״ר. ושם, שאף שזהו עיקר הטעם, חז״ל כיסו הטעם. ודבריו מחודשים, ומד׳ הראשונים מוכח דהיינו כפשוטו גנאי ובזיון. ולגי׳ התוס׳ ועוד דנפיש זוהמא, היינו שמפ״ז מאוס גם לפני ההשתמשות. וגם הו״ע כתב להתיר בביהכ״ס שבימינו.

 

 

#9496