בענין הכנת מאכל ‘סושי’ בשבת מדין בונה במאכלים

 

במ”מ להלכה יומית בענין עשיית סושי הביא שיטת החיי אדם בענין בונה באוכלים.

וזה לשונו שם:

בונה – הנה, שקו״ט בכ״מ בענין בונה באוכלים. ונתפשטה ההוראה להחמיר עפ״ד הקיצור שו״ע סי׳ פ סכ״ה (ובנה דבריו על יסוד ד׳ המג״א סש״מ סקי״ז. ועפ״ז – בחיי״א כלל לט ס״א. ולהעיר ממאירי שבת צה, א בנוגע למגבן, שאף שאין בו״ס בכלים, יש בנין באוכלים. אבל ברשב״א קב, ב (ועד״ז כ׳ גם המאירי בעצמו שם. וראה מאירי שם קכב, ב. פסחים סה, ב) מבאר באו״א, שרק העושה כלי מתחילתו חייב, וממילא ה״ה במגבן). וילה״ע מל׳ הרמב״ם שבת פ״ז ה״ו בטעם החיוב במגבן: שכל המקבץ חלק אל חלק ודבק הכל עד שיעשו גוף א׳ ה״ז תולדת בונה. ולכאו׳ י״ל שבא ליישב באו״א. וראה בהגהות מהרש״ם בדע״ת סוסי׳ שכא. (ולהעיר מד׳ אדה״ז בסתק״ו ס״ה בנוגע לעשיית גומא בקמח, שאין בנין אלא בקרקע או במחובר לקרקע. ומההכרח ליישב באופנים הנז׳).

ויל״ע קצת ממש״כ אדמו”ר הזקן לגבי עיגולי דבילה שנאסר רק משום מעמר ולא משום בונה.

ונדו״ד חמור משאר דברים שחשו לאסור, שהרי י״ב קיבוץ חלקים זל״ז בשבת עצמו (משא״כ בדבר שהקיבוץ נעשה כבר מע״ש. ויש שאסרו גם בזה – ראה שו״ת שבה״ל ח״ו סוסי׳ כט). וראה בנין שלום ח״ה בשו״ת שבסוה״ס ס״ט. חזו״ע שבת ח״ד ע׳ רעז ואילך. וש״נ (עיי״ש דכחא דהתירא ניחא לי׳ בזה).

 

ושאלותי הן [המענה הובא בין הדברים]:

א. צירוף מאכלים זה לא ענין הקשור עם מלאכת בונה. אז משום מה יש להחמיר בנוגע לבונה? 

הרי מבוסס על המג״א, שבמיפה ומשווה הרי זה בונה. 

וגם ראה מקור חיים שיד, א. ב. וראה גם שם שכ, ט, ושם יא, שבכדור שלג חייב משום בונה. 

וראה פתח הדביר שכה א בקרח אף שאינו מתקיים. 

 

ב. לא ניתן יחס שם לשיטת רבינו בשולחן ערוך הרב בנוגע למלאכת בונה באוכלים. 

למיטב ידיעתי, אין באדה״ז יותר משאר הראשונים. ואין בידינו לדעת שיטתו על נכון. 

 

ג. לא הוזכר שם הענין שהבנין אינו חזק מספיק. בגבינה הבנין הוא ממשי כיון שאינו יכול לחזור ולהיות חלב. כאן הבנין מתפרק בקלות ממש, ובמיוחד כשזה נעשה בבית ולא על ידי איש מקצוע. 

סברא נכונה. אבל קשה לבאר הגדר בזה. 

אא״כ נאמר בנין ליומו. 

וגם שבקיצור שו״ע כתב בביצים ובצלים שהוא בונה למרות שאינו מתקיים. וכבר העיר בזה מהרש״ם בדע״ת.

 

ד. סושי אינו כדבילה, ואפילו אם נאמר כשיטת הרמב״ם הרי כותב שהאיסור הוא כשמצרף ודבק. בסושי לכאורה אין את שניהם. האם נאמר שאסור להכניס אוכל לתוך wrap? לכאורה (כפי הנראה לעין לפחות) הוא דבק יותר מסושי. 

במציאות שהנני מכירה – ואינני מאוכלי׳ – שדוחפים אורז ודג ומגלגלים ומדבקיים יפה וחותכים לפרוסות יפות אינו דומה כלל.

אמנם, תלוי במציאות איך עושים את הסושי. שכשמגלגלים בצורה רגילה והאצות מבחוץ ובפנים יש אורז, דג וירקות מותר להכינו בשבת שכן זהו דומה לסנדויץ רגיל.
אבל אם עושה גלגול מהודר של סושי דהיינו ששמים את האורז והדגים וכדו’ מבחוץ (על גבי האצות) ומניחים כמה שכבות אחת על השניה ובאופן שזה יראה יפה – אסור משום שנחשב כבונה.

 

 

 

#8958


Comments (2)

  • Yossi March 14, 2022 - 2 years ago

    Is sushi salad a problem?

    The salad is made by layering the ingredients one on top of the other one on a platter.

    • AskTheRav March 14, 2022 - 2 years ago

      Not a problem

Comments are closed.