Can I warm up a cold Challah (or other dry baked foods) on Shabbos day by putting it in an oven that is on from before Shabbos? Or directly on a Blech?

 

Oven that’s still on – No.

כך נפסק בכ”מ, ראה לדוגמא שו”ע אדה”ז רנג, טו.

 

Oven that’s off – strictly speaking, yes, provided it’s not scheduled to turn on through a timer etc.

Nonetheless, one should not place something into an oven at all on Shabbos if the oven is still hot enough to the temperature of Yad Soledes or if it could make the food hot enough to be Yad Soledes.

 

ואף אם יכול להגיע לחום יס”ב שהרי אין אפיה אחר אפיה, ואין לחוש שמא יחתה אלא כשיש אש.

והנה, בשו״ע אדה״ז רנג סעיף ה וכא, שאסור חזרה וכ”ש נתינה לכתחלה אף גרוף וקטום אפי’ אינו יס״ב, וקו”א ה.

אלא שבנדו״ז כשהתנור מכובה ה״ז כמקום חם בעלמא, ולית לן בה. וגם אין דרך לבשל כך. ואף שגם בתנור גרוף כבר נגרפו כל הגחלים לחוץ – שאני התם שהגורף אינו גורף אלא רוב האש ועצמה ואא״פ לגרוף עד שלא תשאר ניצוץ א׳ – ראה רמב״ם שבת ג, ה. אדה״ז רנג, ה. ובמאירי שבת לט, א במשנה כתב שבתנור אי״מ לפי שיש להחמיר לדונו כאור עצמו מאחר שדרך אפייתו בגריפה. וכ״ז ל״ש בתנור חשמלי שלנו שאחרי הכיבוי אין שם תנור עליו וחזר דינו כמקום חם בעלמא. ואף שבכירה נמי כ׳ המאירי שם שאין דרך בישולה בגריפה ועכ״ז אסור ליתן לכתחילה בגו״ק, שאני התם שנשאר חום רב גם בדפנות עצמן. ועוד ועיקר, שסו״ס נשאר שם ניצוץ אחד, ויש מציאות אש. (ולפ״ז מותר גם בתנור גז, אף שנשאר חם במשך זמן, ואפי׳ אם דרך לבשל שם לפעמים, כיון שאין אש במציאות). וכעי״ז כ׳ בחוט שני ב ע׳ קכז. ואיך שיהי׳, גם בזה ל״ש להתיר רק בדבר שאי״ב משום בישול דהיינו דבר יבש, או אפי׳ דבר לח שעדיין נשאר בחמימותו, או בדבר שנאפה כבר ואופה שוב, כנ״ל. ומ״מ, למעשה, אם היס״ב עדיין לא נ״ל להתיר בכגון דא, שי״ל שעדיין שם תנור עליו. וראה גם שו״ת חיי הלוי ד, כד, טז. פנינת השבת מו, ד.

[ולהעיר, שיש מאחרוני זמנינו דס״ל להתיר לגמרי חזרה לתוכה בתנורים שלנו והיינו גם בעודו דולק, וכמובן כשגו״ק, ע”פ הערוה”ש שם סעיף יז – ראה בשבת כהלכה א ט לד ואילך, וש״נ לשו״ת שבה”ל ג, מח. אג”מ ד, עד, כו (וראה גם אג”מ א, צד). אבל כמה חולקים – ראה מנחת יצחק ג, כח. ועוד].

אבל בשהי׳ כשהתנור מכובה, לא גרע מגו״ק (שמועיל בתנורים שלנו כדין כירה), לפי שסו״ס אין כאן אש במציאות. ואף שיש מקום לבע״ד לחלוק ולומר, דגרע מגרופה, דהתם הוציא לא רק האש אלא גם מקור האש שהם הגחלים, אבל בתנור גז מכובה הרי מקור האש עדיין שם ורק הוציא את האש ממש (ודומה למי שכיבה את הגחלים ולא הוציאם לחוץ), וגם הבלו חם ביותר (כבתנור שלהם, שמחמת שהבלו חם אינו מסיח דעתו), וא”כ אולי אין זה כמו גרופה לגמרי – הרי במציאות אין כאן חשש חיתוי כשהאש מכובה.

 

Blech – You should put something (tray, sliver-foil, etc.) on top of the blech, and on that you can put the challah. Or you can put it on top of a pot which is on the blech. Of course, you must ensure that the challah is completely dry.

שו”ע אדה”ז רנג, כו. ובארוכה בקו”א סק”י. וכבר שקו”ט רבים בביאור הדברים, ולד”ה מותר באופן הנ”ל. וכן כתבו בשש”כ פ”א הע’ קיב, ובשו”ת שבה”ל ח”א סי’ צא, ונתבאר בס’ שבת כהלכה פ”ח ביאורים אות ה.

 

 

#8109