How tight does the Tefillin shel yad’s strap needs to be?

 

Question:

How tight does the tefillin shel yad‘s strap needs to be? Is it true that there is not allowed to be any space between the loop and the strap? I know that those who have the non-Chabad kesher don’t tighten the loop at all and the only way it holds is because they wrap it around the bicep?!!!

 

Answer:

It should be tight enough that it alone can hold the tefillin in place without the help of the other retzuos.

The type of kesher is irrelevant. Either way, the kesher should be tight, either via the kesher in the loop or strap. The first כריכה keeps the tefillin situated in the right spot regardless of the later kerichos on the arm.

 

Sources:

בשו״ת מהרי”ט ח”ב או”ח סי’ ז שצריך להדק יפה התפילין עד שיהיו מהודקים באותה כריכה לבדה ולא ע”י הכריכות שעושים סביב הזרת.

ובס׳ ארבעה קנינים לר״י קנפנטון ממולינא תל׳ הריטב״א: מצות תפילין פרק יו״ד בשם רבינו יונה שהי׳ מהדק הרצועה בזרוע כ״כ עד שהי׳ כואב לו זרועו, ומתוך אותו הכאב לא הי׳ יכול להסיח דעתו. (ולהעיר שדעת רבינו יונה עצמו – תר״י ברכות יד, ב –  שא״צ לחשוב תדיר ורק כשהוא בשחוק וק״ר ה״ז היסח הדעת. וראה שאג״א סל״ט).

וגם בס״ח סתשע״ג: במקום שכתוב שימה צריך לדבק וכגון ושמתם את דברי אלה על לבבכם שצריך לדבק בחוזק התפילין שבזרוע.

וידוע שכן נהגו כמה צדיקים בהנחת תפילין לבחורי בר מצוה – סקווירא באבוב ועוד.

ולהעיר גם מדברי חמודות הלכות תפילין ד״ה דשיעור.

וראה מהרי”ל בהל’ תפילין דמהרי”ל אמר שאין מקובל לו מנהג בני אוישטריי”ך דכורכים נמי הרצועה פעם אחת גם כן על התיתורא שבזרוע כדי להדקה בחוזק על הזרוע ואין נכון רק יהיו תלוין כעין של ראש, ושוקשרתם דאמרה תורה נתקיים במה שקשרה עם הרצועה שבתוך המעברתא עכ”ל. וכלומר שכמו שהקציצה של ראש אין מהדקין על תיתורא שלה ברצועה כלל אלא הרי היא תולה ברצועה שבתוך המעברתא כך גם הקציצה של יד תהיה תלויה ברצועה ולא יהדק עליה שום רצועה שאין לנו לחלק ביניהם כלל ורמ”י ז”ל לא ידע מקומה של הגהת רבו ז”ל ולפיכך בדה מלבו טעם לדבר ואיננו.  מ”מ נ”ל שבני אושטרייך לכך נהגו להדק של זרוע מפני שמכסים אותה בבגדים ואם הבגדים צרים מתנדנדת התפלה ממקומה ע”י בית הזרוע כשפושט אותן לכסות הזרוע.

ומסופר על גדולי ישראל שהידקו בחוזק שיצא דם. אבל כמובן אין זו נחלת הכל.

וראה גם מחה״ש כז, טו – לגבי של ראש: ולכן צריך ליזהר שתהיה הרצועה המקפת את הראש מצומצמת ומהודקת סביב ראשו, ולא יהיה היקף הרצועה גדול מהיקף הראש, דאז איכא תרתי לריעותא: חדא, דצריכים הידוק ממש, דבעינן וקשרתם לאות וכו׳, וההידוק הוא הקשירה. שנית, דאי הם רפויים סביב היקף ראשו, אז יפול הקציצה לפניו על מצחו, או יפול הקשר לאחריו למטה בצוארו, ולא יהיו במקומם הראוי להם. וכן כתב עטרת זהב אות ו׳. קיצור של״ה דף מ׳ ע״ב. יפה ללב אות ו׳.

 

 

#791 (1)