Am I allowed to set my robot floor cleaner to work on Shabbos?

 

No, even if set before Shabbos.

 

Sources:

משום אוושא מילתא – ראה שו״ע אדה״ז רנב, טו: בכל מקום שיש השמעת קול כשהמלאכה נעשית מאליה בשבת מפני שהוא זלזול שבת שיאמרו שבשבת התחיל המלאכה. ואף גם אם אינו מרעיש, מקום לאסור, כבפריסת מצודה – ראה או״ז הל׳ ע״ש ג, שגם בזה אסור אם הוא דבר מפורסם. ואף גם לבני ספרד מחמת זילותא דשבתא – ראה שו״ת יבי״א א, כ, יב, באופן הב׳.

ועוד שפעולת בני הבית גורמת לחיישנים לעבוד בשבת.

ובפרט לדעת האג״מ או״ח ד, מ, ב. שם ס: “יש טעם גדול לאסור מטעם אחר דהא זילותא דשבת ואף זילותא דיו”ט הא אסרו בכמה דברים וכיון שברור שאיכא זילותא דשבת הוא בכלל איסור זה ממילא אף שלא אסרו זה ביחוד דכל ענין זילותא הוא האיסור. וגם פשוט לע”ד דעושה דבר שהוא זילותא לשבת הוא עובר בידים על חיוב הכבוד שמשמע שהוא ג”כ חיוב התורה . . לענ”ד פשוט שאסור להתיר זה דהרי ע”י מורה שעות כזה יכולים לעשות כל המלאכות בשבת ובכל בתי החרושת (פעקטעריס) ואין לך זלזול גדול לשבת מזה, וברור שאם היה זה בזמן התנאים והאמוראים היו אוסרין זה, כמו שאסרו אמירה לעכו”ם מטעם זה, וגם אולי הוא ממילא בכלל איסור זה דאסרו אמירה לעכו”ם, דאסרו כל מלאכה הנעשית בשביל ישראל מצד אמירת הישראל וכ”ש מצד מעשה הישראל”.

ואף שלא נתקבלו דבריו, בנדו״ד מקום יותר להחמיר. ועדמש״כ שם בעצמו לחלק בין שעון לתאורה לשאר דברים, מחמת שלא נתפשט. וה״ה והוא הטעם בנדוננו, עכ״פ לע״ע שאין הכלי נפוץ.

ולהעיר מאג״ק יב ע׳ קצב: שיש מחמירים ביותר המפקפקים גם בהיתר זה וכו׳ לכן הנני מושך את ידי מלתת עצה באופן רשמי.

ולהעיר, שי״א ששעון שבת אסור מדינא בלא״ה, שה״ז כעושה מלאכה בשבת, ראה שו״ת בן יהודה קנא. גורן דוד או״ח טו. אלא שלא קייל״ן הכי. אבל דיינו להקל בשעון שבת משא״כ בנדו״ז. אבל, במקום הפסד, וגם כשאין רעש ושלא במקום רואים, מקום להקל.

 

 

#6878


Comments (2)

  • Shmuel February 21, 2020 - 4 years ago

    Is this different to setting a light on a timer or something similar? And if yes, what is the difference?

    • AskTheRav February 23, 2020 - 4 years ago

      Yes. It’s different as explained at length in the Hebrew references.

Comments are closed.