I just closed on a house. Do I make a Shehecheyanu?

 

The halacha is that Shehecheyanu is recited upon building or purchasing a home.

If one has loans to pay due to the purchase, there is a dispute whether to recite Shehecheyanu. Therefore, it is best to buy a new fruit or a garment and recite Shehecheyanu over it.

Many have the custom to do so at the Chanukas Habayis.

If it is an investment property or it’s going to be used to rent out to others, one does not recite Shehecheyanu.

 

שו״ע או״ח רכג, ג. סדר ברה״נ יב, ב. (והנה, בשו״ע ל״כ להדיא שכ״ה גם בקנה בית חדש. אבל כ״ה בכו״כ ראשונים (חלקם נסמנו בהערת המהדיר ללוח ברה״נ דלקמן ובהלכה ברורה יוסף בשעה״צ יט). וכ״כ גם בסדר ברה״נ שם (והושמט בטעות בהוצאה מנוקדת ומבוארת להר״א שי׳ אלאשוילי) ובלוח ברה״נ יא, טו. ודלא כשו״ת קנין תורה דלקמן).

ביש לו חובות – ראה שו״ת לב חיים ג, נב. (אמנם, איהו מיירי שחושש שמא לא יוכל לפרוע ושיכנס במאסר, יעו״ש). ארחות חיים ספינקא רכג, ד. כה״ח שם חי. קצוה״ש סד בבדה״ש ג. שערים מצויינים בהלכה נט, ג.  צי״א ב, יט. שרה״מ ז, סח. בא״מ ה, סח. חזו״ע ברכות ע׳ שצה. ולהעיר מד׳ המור וקציעה שאפי׳ קנה רק בקנין דברים דמהני לענין מי שפרע מברך. אבל ראה פתה״ד רכג, ב.  תורת חיים סופר שם יא. (וראה בר אלמוגים קעב  שנסתפק באופן הקנין ברכב לגבי נדו״ד). ולפ״ז לכאו׳ ק״ו בנדו״ד שכבר שילם חלק מהדמים. איברא, שיש לחלק קצת, כיון שהבית שייך כעת להבנק ואינו שלו.

להשקעה וכו׳ – ראה מור וקציעה שם. א״א מבוטשאטש שם. ברכת הבית כד, לו. ויאמר יצחק או״ח מג.

וכבר נתקשו במה שלא ראינו מברכים – ראה בא״ח ראה ו. כה״ח שם טו״ב. קנין תורה ז, יח. שרה״מ שם. ברכת יהודה א, ט. ולהעיר שי״א שאין מברכים בחו״ל – ראה מגיד תעלומה ברכות נד, א. שו״ת להורות נתן ב, יב. אבל סתימת הפוסקים דלא כוותייהו. וידוע שאדה״ז בסברה״נ כתב רק המצוי ושכיח במדינות אלו.  

לברך בחנוכת הבית – בא״ח שם. כה״ח שם. קצוה״ש בבדה״ש שם ד.

 

 

#6717