I know that giving Tzedakah in merit of something specific is allowed – ובחנוני נא בזאת, my question is, is this the ideal way of giving Tzedakah?

 

I’m asking because I’m working on a children’s project, and I’m wondering if it’s appropriate to mention to the children that this project was sponsored lizchus/leiloy nishmas… Should children be exposed to this concept? I’m asking min hadin and also darkei hachasidim.

 

Answer:

We are allowed to test Hashem with Tzedakah as opposed to other Mitzvos because Hashem guaranteed that we become rich from giving Maaser, as the Gemarah says עשר בשביל שתתעשר.

Accordingly, it is only permitted to test Hashem to see if we will receive money in return, whereas testing Him for someone’s recovery is forbidden.

However if one is not testing Hashem, rather giving it as a Zechus or segulah for someone’s recovery, it is permitted, as long as the giving isn’t conditional on the recovery.

There are sefarim that say that it is better to give Tzedakah sincerely without testing Hashem, however here it is just as a segulah, not a test. In addition it is important for children to learn the power of Tzedakah.

See here also:

Can you test Hashem – ובחנוני נא בזאת – with regular Tzedaka or only Ma’aser?

תענית ח, ב. שם ט, א. ושקו״ט אם קאי גם בצדקה או רק במעשר תבואה. וראה טושו״ע יו״ד רמז, ד ובנו״כ שם. וראה פת״ש שם ב. אבל פשטות דברי הראשונים דקאי בכל צדקה – ראה בארוכה שו״ת מנחת צבי שפיץ ג, א. וש״נ.

ע״מ שיחי׳ בני – תוד״ה והא – פסחים ח, א. ולהעיר מביהגר״א לרמ״א יו״ד רכ, טו, סק״כ.

ובפת״ש שם רמד, א הביא ממשנת חכמים שמותר לנסות רק בעשירות. ואפשר להעמיס כן בתוס׳ שם, וגם בחינוך תכד. וראה חדא״ג מהרש״א פסחים שם. חי׳ חת״ס שם. וצע״ק באג״ק ד ע׳ רצב. וי״ל.

 

 

#6535