If one is in a rush when is the earliest one can take off his Rashi Tefillin and change to Rabeinu Tam’s?

 

It has become common practice not to remove one’s Tefillin until after the recitation of Kedushah in the passage beginning U’Va LeTziyon.

Some authorities maintain that according to the Kabbalah one must [respond to] three Kaddishim while wearing Tefillin (the third being Kaddish Tiskabel). Therefore one should not remove his Tefillin until after the Kaddish which follows the passage beginning U’Va LeTziyon.

The Arizal would not remove his Tefillin until after [Ve]Al Kein Nekaveh Lecha. Some people do not remove them until after the Mourners’ Kaddish.

The Chabad Minhag is not to remove the Tefilin until after the daily Tehillim.

 

Do these spots still apply even if you switch to Rabbeinu Tam? Or for example can Kaddeishim be in Rabbeinu Tam Tefillin?

Yes, the Minhag is to put on the Tefilin of Rabeinu Tam after davening while the Chiyuv is to daven in Rashi’s Tefilin.

 

Sources:

שוע”ר סי’ כה סעי’ לז. היום יום י״ט מנ״א. ספר המנהגים ע’ 5.

והנה, בהיום יום וס׳ המנהגים שם היינו למניחי ד׳ זוגות, ששיעור תהלים נאמר בתפלין דשימושא רבא. (וכ״ה בהגהות לסידור רבינו הזקן ע׳ סג. אג״ק מוהריי״צ נ״ע  יד ע׳ תמ. רשימות חו׳ ט ע׳ 259. ולהעיר שבר״ד כ״ו ניסן תרצ״א – סה״ש תרצ״א ע׳ 225 הוא באו״א. והמקור להיום יום הוא מרשימות חו׳ ט, וכמצויין בהערה שעה״ג מגוף כתי״ק. ואולי טעם השינוי מחמת הקביעות והתקנה לאמירת תהלים כל יום אחר התפלה. ולהעיר גם שהמדקדקין אין מסירין אותם עד לאחר התפלה – שכנה״ג או״ח כה בהגב״י ב. וראה שו״ת מהרש״ם ח, יב.  אלא שבאג״ק שם הוא משנת תרפ״ו לפני תקנת אמירת תהלים). ומזה מובן, למניחים רק רש״י ור״ת, שתפלין דש״ר במקום תדרש״י. וק״ל.

ולכאו׳ הוא גם ע״פ המנהג שלא לחלוץ התפלין עד אחר שלמדו בהן – ראה דבש לפי להחיד״א מערכת ש, לא, ובספרו צפורן שמיר ב, ח. אור צדיקים – הובא שלא בשמו – במח״ב כה, יז, ובכה״ח כה, פט, ועוד נסמן שם.  ובסידור אדה״ז הל׳ תפלין ד״ה כל אשר לענין תדר״ת: וללמוד בהם שעה אחת.

וכן מנהג אנ״ש. וכן מעשה רב וברבים ובפרהסיא.

ראה שוע”ר סי’ כז סעי’ ה ובסדור ד”ה כל אשר.

 

 

#5277