We are having an office potluck and I signed up for bread. Then I realized that most of the people attending are Jewish but not religious. Most likely they will not wash before, or Bentch after eating. Do I need to bring something different?

 

You should change that and offer something else. If you cannot change the menu, then offer Mezonos bread. If this is impossible too, then there’s room to be lenient to offer Hamotzi bread. It’s recommended to offer them to wash and to Bentch out loud and have them in mind.

 

טעמים ומקורות:

עיין שו”ע או”ח ס’ קס”ג ס”ב, מ”א סק”ב, אדה״ז שם ב, א”א שם. שו”ע סי’ קס”ט ס”ב ורמ”א שם שיש להקל לענין צדקה, מ”א סק”ו שאם יודע בוודאי שלא יברך אסור, וכן פסק במ”ב שם ס”ק יא. ודלא כב”ח שחילק בין נט”י לשאר ברכות. ובשו״ת תורת חסד או״ח ה, ד דמיירי רק בתוחב לתוך פיו. וגם לפמש״כ הפוסקים גם לתוך ידיו – במציע לאכול אינו דומה ממש. ועוד שם בתורת חסד דמיירי שנותן בתנה משא״כ כשהאוכל משלם משלו. וה״ה בעניננו שכאו״א מביא אוכל ומחליפים זע״ז, שה״ז בדוגמת תשלומין. ועיי״ש דהיינו רק באופן שהמאכל עצמו היתר. וראה שו״ת רא״ם מרגליות נג. בית שלמה או״ח לח בהערה. מהרש״ם ו, יא.

ובמה שנותן באופן שלא יברך ברהמ״ז – ה״ז לאחר הנתינה, ראה בב״ח שם. מחה״ש למ״א שם. תורת חסד שם. וגם ה״ז רק ביטול מ״ע ולא איסור במעשה. וראה עמק הלכה גולדשטיין ב, ו.

ועיין באג”מ או”ח ח”ה סימן יג לענין שתי שותפים שאין לחייב לאחד למחות בשני לברך לפני אכילה מהאוכל השייך לחברה מחשש נזיפה או הפסד ממון. אבל כאן הדין יותר חמור כי מציעים להם לאכול וכו’ להרווחת כסף ועוד.

אבל ראה שו”ת שבה”ל ח”ד סימן יז שמצדד היות ויש דעות בפוסקים שאין איסור מסייע באיסור דרבנן כלל, ובצירוף שהוא בכדי להצילו שלא יאכל נבילות וטריפות יש להקל יותר בחשש שלא יברך מבחשש שלא יטול ידיו, וגם בנט”י היקל בסוף התשובה שם.

ולמעשה היות ויש דעות בסימן קס”ח ס”ו, ובאדה”ז שם ס”ט, שעד חצי עישרון אין ליטול ידיים ואין חיוב ברכת המזון [שהינו חיוב מן התורה למי ששבע – עיין אדה”ז קפ”ד ס”ב , ובסדר פ”ב ס”א. וכן יש דעות שגם בשבע חייב בברכת המזון בלחם שאינו גמור רק מדרבנן – ראה אדה״ז קסח, יב. אבל ראה בסדר ברה״נ שם יב].

וכן כדי לא להיכנס לשאלה של מסייע בנוגע לנטילת ידיים שדינו יותר חמור מברכה ראשונה כנ”ל בשו”ת שבה”ל שצויין – עדיף להציע לחם מזונות מאשר המוציא.

 

 

#4603