Is it permissible to turn off an alarm clock before washing Negel Vasser in the morning?
You are allowed to touch the alarm clock before Negel Vasser.
מקורות:
ראה בארוכה בשאלה 4103 בנוגע לנגיעה בכלים לפני נט״י. ודון מינה ואוקי באתרין.
ואי״ז סותר לפס״ד אדה״ז בשו״ע מהדו״ק א, ז ומהדו״ב א, ז ובסידור הל׳ נטילה שחרית, שלא ליגע אפי׳ במלבושיו קודם נט״י, שיש לחלק בין מלבושים לשאר כלים.
ובשתים:
א. האיסור שלא ליגע במלבושיו הוא שלא להשהות רוח הטומאה עליו ולמהר ליטול, ראה גם להלן, משא״כ בנוגע בדברים מחמת ההכרח. וכמו שנוגע בכלי שנוטל ידיו הימנו וכן במטתו וכו׳. וראה גם עוד יוסף חי תולדות י. ובהכרח ליישב כנ״ל ממש״כ הו״ע בבא״ח תולדות ו. וכבר העירו בזה בשו״ת יין הטוב יא. יבי״א ה, א, ו. וישב הים א, ב.
ב. שמלבושיו חמירי טפי כיון שלובשם על בשרו.
ולהעיר גם ממה שכתבנו בשאלה 3022 בנוגע לנגיעה במי שלא נטל ידיו. ודון מינה.
ובמק״א – בהסכמה לס׳ כל מצותיך אמת – הערנו בכללות הענין, והחילוק בין רו״ר לרוה״ט בארוכה, ויצא עת״ק כאן:
ולהנ”ל יש ליישב מה שחקרוהו שרים (שו”ת לב חיים סי’ סה. עוד יוסף חי פ’ תולדות) דל”ש רו”ר בבגדים – דרוה”ט שאני. ובל’ הזהר, ח”א נג, סע”ב: בכל מה דיקרב בידוי כולהו מסאבי דשרייא עלייהו רוח מסאבא וכו’, לא יסב ב”נ מנוי לאלבשא ממאן דלא נט”י דהא אמשיך עליה רוח מסאבא.
ועצ”ע, דבכ”מ (סדה”י שם. מ”ח מס’ חצות פ”א מ”א. ועוד. וכן ר”ל בשו”ת לב חיים שם לולא ד’ הזהר) נ’ שעיקרו לא משום טומאה ממש, אלא שלא להשהות רוה”ט ע”ע יותר מהמוכרח (וכמו שי”מ כן גם בהאיסור דהליכה ד”א, וראה בהע’ הקודמת). וגם אדה”ז הביא ד”ז (והליכה ד”א) בדיני השכמת הבקר (בס”א), ולא כללינהו בחדא מחתא עם שאר דיני איסור נגיעה (בס”ד). ומ’ כנ”ל. ולהעיר שבסדה”י כ’ “אחר שלבש חלוקו כו’ קודם שיגע במלבושיו או בכ”ע וד”א”. ומ’ קצת דבחלוקו שאני מפני ההכרח. ובסי’ יעב”ץ ס’ הנהגת הבקר מחלק בין מכנסיים ובתי רגליים ל”שאר בגדיו העליונים”. וי”ל כנ”ל. ולהעיר משו”ע אדה”ז סמ”ו ס”ב ובהנסמן במהדו”ח שם. ולהנ”ל א”ש. וכנראה שמה”ט שינה אדה”ז מל’ הגמ’ וכ’ חלוקו דייקא. וקושיית המג”א ס”ד סק”א – י”ל דס”ל דבגמ’ מיירי בכל מלבושיו.
#4482