Eye Drops for Allergies on Shabbos

 

Question:

I have seasonal allergies, during the week I put eye drops to calm the pain. On Shabbos I was not sure if I am allowed to. I did not put it in until the pain got really strong. Was I allowed to?

 

Answer:

There are certain poskim that are lenient because you started the treatment before Shabbos. According to this opinion it’s was certainly ok. But preferably one should avoid relying on this.

If the pain is strong that it causes a general weakness, one may take medication regardless. If there is great pain but it doesn’t cause a general weakness, it should be done with a shinui, with the left hand for example.

If you put just clean water, it’s not a issue and you don’t need a shinui.

 

See also here:

 

Sources:

ישנו היתר מפורסם בשם ר׳ שלמה קלוגר בספר החיים פפ”ו, ומקורו משו”ע או”ח ס’ שכ”ח סכ”ה שרטייה שהוכנה מע”ש אין בה גזירת שחיקת סממנים היות ויש היכר כי הוכנה מע”ש, וכן במקרה הזה היות והתחיל מע”ש הרי הוא כהיכר לגביו. וצ”ע אם יש לסמוך על זה לדעת אדה”ז שם, דס”ל שמפורש שישנו חשש שחיקת סממנים באיסור הרטיה אם נפלה על הקרקע הגם שהכינה מע”ש – עיין שם ואכמ”ל. ובפרט שר’ שלמה קלוגר לא כתב רק ליישב המנהג ורק כסניף. אבל כאן יש להתיר מצד ס”ט בשו”ע שם, ששוריינא דעינא ביליבא תליא אם העיין שורפת וקודחת, והגם שהיום יודעים שאין בזה סכנה. וראה חכמת שלמה שכח. אבל חזי לאיצטרופי להיתר הנ״ל שבספר החיים. וכן לקצהו”ש קל”ד הערה ז’ שאולי היום אין גזירת שחיקת סממנים שקונים על הרוב בבתי מרקחת. ועכ”פ כל הנ”ל ראוי לצרף. ובודאי לא להצריכו כפרה.

לענין לכתחילה יש לחוש לזה שכל שאינו בגדר חולה שנפל למשכב או שמצטער עד שנחלש כל גופו אינו יכול לקחת טיפות המיוחדות  לרפואה. אבל עיין אדה”ז שם ס״כ, שיש להתיר בשנוי, בצער גדול. ובחלה כל גופו הביא במוסגר שם יט, הטעם שאא״פ ע״י נכרי. ולפ״ז בטיפות עיניים שאינו אכילת מאכלים, לכאורה אין להתיר כ״א ע״י נכרי. אבל כיון שהוא במוסגר אזלינן לקולא בד״ס.

ואם הטיפות הם רק מיים נקיים הרי יש להתיר אפילו רק למיחוש בעלמא היות וגם דרך בריאים בכך – עיין אדה”ז שם סכ”ה. ואין לדייק שכאן עמיץ ופתח כי זיל בתר טעמא שגם דרך בריאים לנקות העין בעמיץ ופתח.

 

 

#4191