Is there an issue with drinking a kosher beer in a hotel lounge?

 

Would this apply to an airport lounge where I wouldn’t be paying for it?

 

Answer:

It would only be an issue if you buy it at the hotel, and you’re not sleeping in this hotel. Even then, there is room for leniency. However, in practice one should be stringent.

It would not be an issue in the airport lounge.

 

Sources:

שו”ע יו”ד סי’ קיד, א. והוא במקום מכירתו.

והנה, שכר בימינו הוא משעורים. ובש״ך שם ג שהמנהג להקל שברמ״א הוא גם בשל שעורים. וראה תפא״י ע״ז ב, נב בסופו (וצע״ק בל׳ המחבר שפי׳ תבואה ושעורים בפ״ע. וראה שו״ת פתחא זוטא יו״ד סוסי׳ לז). ומ״מ, הרי הרבה פוסקים חלקו, והעלו לדינא כדעת המחבר, ועכ״פ בשכר ממין אחר – ראה פר״ח שם ז, אף שס״ל להקל במי דבש, שם א. והובא בלחה״פ שם א. בל״י שם ב. וראה גם ביהגר״א ח. חכמ״א סו, יד. וי״מ בדברי הרמ״א שהוא רק בגדר אין למחות והנח להן שמוטב שיהיו שוגגים. וראה ב״ח שם. חכמ״א שם.

ולכאורה י״ל גם שבימינו איפכא הוא ששכר שעורים חשוב. ואין שכר תמרים מצוי אצלנו. וסרה הסברא שבלבוש שם א שלא גזרו רק בשכר תמרים ולא בשאר שכר שאינו משקה חשוב כ״כ לקרב הדעות. אבל אינו, דאכתי י״ל שאכן אין אצלנו משקה חשוב כשל תמרים ולכן מותר בכולם. וראה ערוה״ש יא. הב״ד בדרכ״ת ו ושם ז. וראה גם שו״ת אג״מ יו״ד ב, קיז. אבל ראה שו״ת שבה״ל ב, מג.

אבל עכ״פ אתיא בק״ו ובמכ״ש מקאווע שכתבו האחרונים ששומר נפשו ירחק. וצל״ע בקיצור שו״ע לח, יב שסתם להקל בשכר של תבואה, וסיים שבקאווע ושאקאלדע וטהע שומר נפשו ירחק. ועוד שהביא דעת י״א לאסור מדינא בקביעות. וכלפי לייא. ואפשר, שבהם יותר מצוי קירוב. אמנם יותר נראה שבסו״ד שכתב להחמיר קאי אכולהו גם אשכר. וכ״נ מחכמ״א סו, יד שסיים שכל אשר בו ריח תורה ירחיק מלשתות איזה משקה שיהי׳. (ובחכמ״א הביא ב׳ הדעות בשכר שאינו של תמרים, ודעתו להחמיר בהם ולהקל בקפה כדומה. ומדבריו נראה שגם של דבש יש להחמיר, אף שבאמת אינו בכלל שכר – ראה פר״ח שם ושם. ואולי דבש שהביא היינו שכר של דבש, ממין המשכר. ועצ״ע).

בשדה התעופה מותר – שהוא כלן בביתו של גוי.

 

 

 

#36138