Child opening a fridge on Shabbos when the light will turn on
Question:
Last Shabbos we forgot to turn off the light in the fridge. Only my children above the age of Chinuch were strong enough to open the door. Throughout Shabbos I asked my child to get himself some food from the fridge (I was relying on the Rashba brought in 343). I had to ask him a few times on Shabbos. Eventually my child figured out what was happening.
Was this allowed?
Also, I asked him to close the door after (and then the light switches off), was that allowed?
Answer:
This was not permitted, unless it’s a LED light.
There is room for leniency if the child does not know that the light will turn on every time he turns on the fridge.
Even so, this should only be relied on when needed, i.e., when the child is hungry on his own, not when we are offering him food. There is room to permit having him close the fridge if without closing the fridge the food that he needs later on Shabbos will go off.
Another option would be to have the child unplug the fridge with a shinui. This should be done when at the time he needs food from the fridge, prior to opening the door.
Sources:
הדלקת הנורה פס״ר וממילא מה״ת. והיתר הרשב״א הוא רק באיסור מד״ס. וג״ז – רק ״אם צריך לכך״, וחלב אשה אחרי כ״ד חודש אינו בגדר זה ״הואיל ואינו צריך לו אחר כ״ד״. וג״ז רק כשרעב מעצמו – ראה ארחות שבת כד הע׳ לו.
ובעושה בשביל גדול, רק באקראי בעלמא וג״ז רק לצורך מצוה, ראה אדה״ז שמג, ו. תהל״ד שם ד. קצוה״ש קמז בבדה״ש ע׳ כג.
והנה אסור לספות גם דבר האסור משום פס״ר, וכן מוכח מדין עוגה שי״ב אותיות (ראה שו״ע אדה״ז שמג, י בסופו). וכ״כ שו״ת פני מבין קצח. וראה גם שו”ת בית יצחק מד, ח.
ובנדוננו – שו״ת אז״נ ג, כח ואילך. בא״מ ו קונט׳ עלעקטריק י. יבי״א ט או״ח קח, קפז. ועוד.
ויש שר״ל שכל קטן בגדר מתעסק, כיון שאין לו דעת, וממילא בפס״ר שהיא מחמת שנחשב כרצונו לכך לא נאסר משום ספי׳ (ראה א״א מבוטשאטש תנינא שז, כב, הובא בשערים מצוינים לאאזמו״ר פ, קו״א ב – ב ע׳ רסד). אבל דעת רוה״פ אינו כן. ומכמה טעמים, שכשמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו יש לו מחשבה. ועוד, שלגבי איסור שבת יש לו מחשבה. אבל אם הקטן אינו יודע שנורה נדלקת שאני, שהוא באמת מתעסק, אף שיש חולקים גם בזה – ראה מלכים אומניך ע׳ לו. מאור השבת דלקמן. חוט שני א ע׳ רב. אול״צ ב, מא, ג. הלכות שבת בשבת יו”ט קארפ ע’ רעג בשם הגריש״א. (וראה גם משמו ב אשרי האיש ב ח, טז. כד, יז). קובץ עם התורה ב חו׳ יב ע׳ רמד. קול התורה מב ע׳ לב בשם בעל מנח״י בכיו״ב. וטעם האוסרים, משום דדמיא לאמירה לנכרי שאסור גם במתעסק. אבל אי משום הא לא איריא, שהרי הותר אמירה לצרכי קטן כצרכי חושאיב״ס. ועוד הנדזו בה, שמשום איסור שביתת בנו אסור גם במתעסק. אבל, משום הא נמי לא איריא, אמנם, שלדעת כמה פוסקים, ואדה״ז בכללם, לא קייל״ן לדין שביתת בנו וגם באב מה״ת. ויש שאסרו דס״ל שבמתוכנת כך גרע מפס״ר. וגם בזה רבו החולקים – ראה אצלנו
וראה הנסמן בשמעתא עמיקתא בורגר יח בארוכה.
עוד יש לצדד להתיר באופן דלא ניח״ל, שיש תאורה חזקה ובעצימת עיניים וכו׳ – ראה אצלנו שם.
שהקטן יוציא התקע מהשקע לצורכו ועדיף בשינוי – ראה שו״ת הר צבי סוסי׳ קנא בהררי שדה. בא״מ שם אות ד. שש״כ י, יד. והם התירו רק כשהמנוע אינו פועל שאינו שייך בזמננו (ראה שש״כ שם. מאור השבת ד, יד, סב). אבל מקום להתיר גם בזה משום שבות דמשאצל״ג. וראה אצלנו
וראה בארוכה פנינת השבת ס, ח ובהערות והנסמן שם. הלכתא דמלכא כה, ב. וש״נ.
#35977